Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

02 december 2007

Route Nederland: wijngaard in Dieren

In Dieren (Gld.) bestaat sinds 2004 een heuse wijngaard, waar Nederlandse wijnen worden vervaardigd; een bijzonderheid die tot voor kort enkel aan Limburgers was voorgehouden (want verder noordelijk zouden druiven niet kunnen groeien, dàcht men). Enthousiast uitbater van Domein "Hof te Dieren" is Youp Cretier, die van zijn hobby zijn beroep heeft gemaakt.
Aangezien ik met mijn lief, mijn broertje en diens lief op weg was naar de ouders (Sinterklaas- weekend), passeerden we op de Arnhemsestraatweg te Dieren een opvallende 'Zwaaipiet' bij een bord "wijngaard open". Dat er achter de 19e eeuwse muur een kwekerij gehuisvest was, wist ik, maar een wijngaard?! Interessant! Nou, inderdaad interessant; niet in de laatste plaats door het biologisch karakter van de wijnen. Terwijl wij ons laafden aan de verse glühwein (€2,- voor royale portie) praatte 'Youp' ons bij op het gebied van lokale wijn.

De wijngaardenier zet zijn deuren open voor een ieder die rondgeleid wil worden (incl. proeverij), maar je kan tevens op het domein terecht voor de aankoop van wijn, druivenplanten, workshops of het 'Dierens drupje'. Dit laatste is een distillaat dat wordt gemaakt van de na wijnvervaardiging overgebleven perskoek en lijkt op Grappa of Marc. Ik neem een flesje kweepeerlikeur (€6,50) mee naar huis, mijn lief kan een fles rode muskaat (!) niet weerstaan. Zéker een bezoek waard. Geopend op zaterdag én zondag van 12-17u, op afspraak, of als de poort open staat...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten