Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

03 december 2007

Gekonfijte knoflooktenen

De knoflook in de kast begint uit te lopen en voordat 't écht gaat groeien, moet ik hoogno- dig de tenen redden. Nou zou ik deze kip met 40 tenen knof- look kunnen maken, maar ik besluit de knoflook te konfijten in suikerwater. Deze vorm van conserveren kan natuurlijk ook toegepast worden op an- dere etenswaren (met de overgebleven siroop konfijt ik plakjes wortel, maar ik zie ook mogelijkheden voor bv. gember en rode peper). De aldus gesuikerde knoflook is in een afgesloten potje nog zeker drie maanden in de koelkast houdbaar en geeft gerechten een milde knoflooksmaak. Bovendien kun je de gezoete tenen bijna als snack eten; tevens geschikt als vreemdsoortig borrelhapje dus:

Recept
Los 50g (riet)suiker op in 100ml water en laat dit in een steelpan één keer opkoken tot alle suiker volle- dig is opgelost en er een stroperige si- roop ontstaat. Laat de suikersiroop afkoelen.
Pel ondertussen (20) knoflooktenen. Doe de tenen in de steelpan en breng de siroop op middelhoog vuur tot 't kook- punt. De knoflook ín de siroop van het vuur af laten afkoelen. Ver- volgens nogmaals de knoflook in de suikeroplossing aan de kook brengen en opnieuw ín de siroop van het vuur af laten afkoelen. De afgekoelde knoflook uit de siroop zeven en in een afgesloten potje in de koelkast tot gebruik wegzetten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten