Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 september 2007

Zelf drop maken

Ik heb zelf drop gemaakt!! Ik wist niet dat het kon, maar het bleek nog redelijk eenvoudig. Biologische stukjes zoethout van goede kwaliteit een tijdje in water laten koken, zodat de zoethout zijn unieke smaak kan afgeven. Vervolgens suikerstroop (ik heb de zachte kandijsiroop uit de Belgische supermarkt gebruikt) en salmiakpoeder (werkelijk overal te koop als 'zwart/wit') aan het zoethoutextract toevoegen en dit 'dropwater' vervolgens geleren met gelatine en een bloempapje. Voor de mooi levensmiddelenkleurstof toevoegen (zwart of bruin).
De drop smaakt een beetje naar trekdrop, maar dan minder pittig. Aanvankelijk heb je het idee dat het alleen maar naar dropperige winegum gaat smaken, maar dan kickt de salmiak in, met een lichte zoethout 'afdronk'. De drop heeft wel de textuur van winegum en is flexibel en een beetje taai (niet hard).

Het voornaamste wat mijn lief (na proeven) erop te zeggen had, was: "Heb je nog meer?" Wel, nu dit experiment eenmaal gelukt is, gaat er naar hartelust gevarieerd kunnen worden met drop-vruchtenmengsels, garneringen, lavendeldrop, meer zout, meer zoethout, etc.

14 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met het resultaat!
    Ik probeer ook al een tijd lekkere drop te maken (met minder gommige structuur) maar de mijne droogt vreselijk.

    Hoe heb jij je vorm gekregen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik het me goed herinner heb ik die ronde dropjes (met kartelrand) uitgestoken. De rechthoekjes zijn gesneden van een dunne plak. Waar kan ik jóuw dropcreaties vinden?!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn probeersels zet ik op dropmaken.blogspot.com. Het lukt een beetje, maar nog niet echt!

    Ik had geen goed recept om mee te beginnen en doe het met droppoeder van de apotheek, dus ik blijf proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. coewl kan in 1 dag 1 doos katjes drop op aleen niet zo goed vor je maar ja :$

    BeantwoordenVerwijderen
  5. waar kun je bijvoorbeeld zoethout kopen??

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stukjes zoethout zijn te koop bij de natuurvoedingswinkel of reformzaak en zoethoutpoeder vind je in elke snoepwinkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb een variatie op dit recept geprobeerd- tien kleingehakte stokjes zoethout op een mok (~300ml) water, een snufje anijspoeder en ongeveer een theelepel salmiakzout. Verder heb ik agarpoeder gebruikt in plaats van gelatine, kristalsuiker in plaats van bruine suiker of stroop en maizena in plaats van tarwebloem. Het resultaat is een zeer droppig snoepje dat nog een hint van de specifieke zoethout-smaak die in supermarkt-drop niet meer te bekennen is. Nu nog wachten tot het droog is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb het al enkele keren geprobeerd, maar het blijft een blubberig goedje. smaakt te weinig naar drop en te veel naar bloem, denk ik. iemand een idee/tip?
    ik woon in het buitenland, kan geen drop dus kopen, dus moet je wel zelf aan de slag (met meegebrachte zoethout + salmiak uit NL)
    dank je, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Whoow cool :D ik doe mijn spreekbeurt ook over drop :D dus ik ga het samen met mijn vriendin maken en filmen :D bedankt voor het recept!!

    Kusjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een paar tips - Allereerst, zoethout is taai, maar je kunt het klein krijgen door eerst met een mes met de draad mee in reepjes te splitsen (pas wel op je vingers). Als de reepjes dun genoeg zijn kunnen ze met een schaar in stukjes worden geknipt, waarna de koffie/kruidenmolen er nog kortere metten mee maakt en het tot een poeder vermaalt. Hoe fijner het zoethout is, hoe meer smaak er uitgetrokken kan worden tijdens het koken (doordat een groter oppervlak van het zoethout in direct contact staat met water).

    De smaak van drop komt voor een groot deel van "anethole" - een stofje dat in zowel zoethout als in venkelzaad, anijszaad en steranijs aanwezig is. Je kunt de dropsmaak met deze specerijen benadrukken en opkrikken.

    Tarwebloem heeft van zichzelf een vrij sterke smaak ten opzichte van zetmeel zoals van maizena - wellicht is het wat om een deel van de tarwebloem in bovenstaand recept door maizena te vervangen. Als de drop te blubberig blijft is het wellicht nodig iets meer gelatine te gebruiken- niet alle gelatine heeft dezelfde bindingskracht. Zeker internationaal zijn er geen garanties dat het resultaat hetzelfde is, tenzij de bindingskracht (bloom) nadrukkelijk op het pakje vermeld wordt. Dit is echter meestal niet het geval.

    Om de drop harder te krijgen moet er vocht uit worden onttrokken; Ook dit droogproces concentreert de smaak van de drop verder. In plaats van de drop in ruiten te snijden rol ik de drop tot bolletjes die ik dan platdruk tot een ruwe "muntdrop" die dan makkelijk droogbaar zou moeten zijn. Voor een ander recept gebruik ik voor het indrogen gewoon een ventilator. Dat werkt prima, maar dat kost voor dat recept 8-12 uur- voor drop is dat wellicht nog wat langer omdat het wat dikkere plakjes zijn. Uiteraard hangt het ook af van hoe hard je je drop wilt hebben. Een kwestie van proberen dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik wil ook drop proberen te maken, maar kan nergens salmiak vinden. het echte salmiakzout is ammoniumchloride en niet het aanmaakspul zwart/wit wat in veel snoepwinkels wordt verkocht. Op zichzelf nog wel te gebruiken ware het niet dat in alle? zwat/wit poeder, suiker zit. Ik wil juist zelf drop maken omdat ik geen geraffineerde duikers eet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Waar kan ik salmiak vinden? Niet gemengd met suiker in snoepvorm? het is zeker niet overal te koop, supermarkt en drogist hebben het niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Op Internet is salmiakzout te bestellen, o.a. bij vitatheek. Ik vind het doodeng spul, dus wil overstappen op droppoeder van een Deense website (www.liquorice.nu). Nog niet uitgeprobeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik wil zelf graag zoute drop maken maar ik kan nergens een recept vinden.
    Help deze oma uit de brand .
    c.teunissen2@telfortglasvezel.nl

    BeantwoordenVerwijderen