Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

05 december 2007

Rijstpap

Uit mijn nieuwe kookboek De keuken van ons moeder maak ik rijstpap. Een klassieker!! Zou het moeilijk zijn?

Het recept is in ieder geval zonder poespas opgeschreven en ik hoef dan ook niets anders te doen dan de aanwijzingen braaf opvolgen. Door de garende rijst bindt de melk tot pap en met een weinig suiker (officieel 50g suiker op 1l melk met 100g dessertrijst) ontstaat de basisrijstpap. In de Franse keuken (riz condé of riz au lait) wordt een kaneelstok meegekookt en de Vlaamse variant wordt geparfumeerd met een vanillestokje en draadjes saffraan. Uiteraard verschilt de rijstpap van streek tot streek en kent élk huishouden zijn eigen variant (met citroenzest, met rozijnen, met eidooiers, met room), maar deze smaakt mij zó ook al goed. Wél met een topping van bruine basterdsuiker. Ik moet eerlijk toegeven dat ik bijna Vlaamse trots voel bij het oppeuzelen van mijn eerste zelfgemaakte rijstpap. Maar het gouden lepeltje laat ik achterwege. Ik blíjf immers atheïst!

Klik hier voor een heleboel tips m.b.t. rijstpap.

2 opmerkingen:

  1. Ik zie staan: dessertrijst. Wat voor soort rijst is dat? Het lijkt me dat de rijstsoort veel verschil zal maken voor de uiteindelijke smaak...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste resultaat schijn je te behalen met rijst van een kleine, ronde korrel. Dessertrijst wordt als zodanig verpakt; dat is hoe het heet: "dessertrijst" (van Lassie bv.)

    BeantwoordenVerwijderen