Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

20 december 2007

Mediterraan gehaktbrood in ossobuccosaus

Dit lijkt me lekker: kalfsgehaktbrood met olijven, ansjovis en citroen. Dus ga ik ingrediënten inslaan. Het gehakt dat in Belgische supermarkten verkocht wordt is sowieso van een ander slag dan het gehakt in Nederland. In Nederland: half-om-half (varken/ rund), rundergehakt, varkensgehakt, waarschijnlijk op een bepaalde manier al wel op smaak gebracht. Trouwens per definitie stom dat je een puur produkt als gehakt koopt en dat daar dan al zout, conserveringsmiddelen en soms zelfs kruiden aan zijn toegevoegd. Ik denk zelfs dat heel veel mensen dit niet eens weten! Net zoals heel veel mensen niet eens weten dat het vlees uit de supermarkt vaak al eens ingevroren is geweest (soms zie je de ijspegels er nog aan hangen) en technisch gezien dus niet nog een keer de diepvries in mag....
In België (en dan heb ik het nog niet eens over de 'filet americain'): varkensgehakt, kalf/varken, rundergehakt en gemalen biefstuk (niet kopen om ballen van te draaien; wordt er droog). Er zijn varianten zonder kruiden te koop (kalf/varken), maar de meeste zijn gekruid (hoewel dit wel eerlijkheidshalve op het etiket vermeld staat!). Ik verlaat dus de supermarkt met biologisch ongekruid varkensvlees, want ik wil zélf weten hoeveel zout ik aan mijn vlees toevoeg! Als je er een beetje over gaat nadenken, loop je om naar de slager!!! (es tu?)

Oh ja, koken dus. Gehakt volgens recept vermengen met de ingrediënten (ik doe er toch ook nog maar een eitje en paneermeel doorheen, voor binding) en ruim kruiden. Een 'broodje' van vormen en deze in de koekenpan op middelhoog vuur aanbraden tot één kant bruin is; en dán pas draaien. Na twintig minuutjes bakken, in de warme oven uit laten garen. Lekker met de tomatensaliesaus of in plakken koud op brood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten