Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

07 oktober 2007

Bitterkoekjes 5

Na poging 1, 2, 3 en 4, heb ik vandaag poging 5 gewaagd in de vervaardiging van een noemenswaardig bitterkoekje. Op dé site voor officiële bakkersrecepten had ik uitgevogeld dat voor bitterkoekjes een speciaal 'bitterkoekjesspijs' wordt gebruikt en daaruit heb ik afgeleid dat een authentiek bitterkoekje feitelijk gemaakt wordt met spijs en eiwit; niet veel meer. Toen ik dan ook een recept tegenkwam voor 'amaretti' (Italiaanse amandelkoekjes) en zag dat dit enorm veel leek op de basisreceptuur voor bitterkoekjes, kon ik met de bij De Gastronoom gekochte amandelpoeder aan de slag voor een zoveelste poging mijn lief te doen verstellen:

Eigenlijk is dit niet zo'n moeilijk deeg. Amandelpoeder met suiker en eiwit wordt als vanzelf amandelspijs en met enkele druppels amandelessence heeft het net een beetje een bittertje, zoals je dat zou verwachten van een bitterkoekje. Het deeg zelf heeft dan ook de consistentie van spijs en ik draai er braaf bolletjes van (want ik heb wel geleerd dat spuiten niet nodig is en ik wil niet wéér van die mislukte keiharde nep-bitterkoekjes) die ik een kwartiertje bak in het midden van de oven. Warempel!! Bitterkoekjes! De smaak is goed (ookal zien ze er uit als pepernoten!) Nou zou ik alleen nog ergens bittere amandelen moeten vinden voor poging 6...

(update 04-03-2010)
Kijk HIER voor poging6 en lees wat volgens mij het beste recept is.

2 opmerkingen:

  1. Hallo,

    ik ben zelf ook bezig met bitterkoekjes maken en kom op mijn speurtocht op internet jou recept tegen. Je geeft hier aan dat ze smaken als bitterkoekjes maar eruitzien als pepernoten. ik kan je vertellen hoe je de bitterkoekjes zo krijgt dat je dat (om het zo maar te noemen) gebroken/gekraakte uiterlijk krijgt. nadat je de spijs heb gespoten/gedraait, neem je een redelijk natte theedoek en moet je de koekjes iets platslaan hiermee, je vouwt de doek 2x dubbel zodat je de doek lang en smal hebt. met het midden van de doek raak je de koekjes! ik vind het zelf 'de spanking van de koekjes'!! klinkt raar maar zo gebeurt dit, heb het zelf van een banketbakker geleerd waar ik mijn praktijk voor mijn opleiding volg. het water op de koekjes zorgt ervoor dat het deeg in de oven licht omhoog rijst en breekt! Ik zie dat je dit een paar jaar terug zet en wellicht weet je dit inmiddels! zo niet bij deze! veel bakplezier!

    Groetjes
    Sybrina

    BeantwoordenVerwijderen