Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

04 maart 2010

Bitterkoekjes, poging.. zes?!

Zes keer is dúbbelscheepsrecht, zou je denken. In juni 2007 dacht ik het licht te hebben gezien en werd het idee geboren zelf thuis 'e- ven' bitterkoekjes te bakken. Na vijf dappere pogingen, de laatste in oktober van datzelfde jaar, moest ik besluiten dat je met slechts vier ingrediënten (amandelen, suiker, eiwit en bittere amandelen of abrikozenpitten) toch op steeds andere resultaten uitkomt, die tòch steeds net niet naar echte bitterkoekjes smaken. Maar wat zijn überhaupt echte bitterkoekjes? Want de (meeste) versies uit de supermarkt zijn gemaakt met glucosestroop en peulvruchten en om dàt nou voor het traditionele product door te laten gaan..

Mijn meest recente recept stamt uit Dessert, van ver en dichtbij. Wederom bestaat het procédé uit het tot spijs kneden van aman- delpoeder, (fijne) kristalsuiker en eiwit. Dit keer echter heb ik in Duitse supermarkt Real abrikozenpers gescoord, oftewel spijs van gemalen abrikozenpitten. En die kunnen dus bittere amandelen vervangen (want bittere amandelen zijn feitelijk giftig en in Europa niet te vinden; en om eerlijk te zijn durf ik het veelbelovende amandelzaad uit de Chinese toko niet te gebruiken). Ach, en een scheutje (lees: enkele druppels) amandelextract kan ook geen kwijt en dan zijn we vertrokken:

Wat blijkt: het deeg is te vloeibaar. Teveel eiwit. In de oven vloei- en mijn amandelbolletjes uit tot platte duiten. Die feitelijk (vindt het lief) ook te zacht (en dus waarschijnlijk nèt te kort gebakken) zijn. Daardoor zijn ze ook een beetje (lees: behoorlijk) plakkerig... maar de smaak... de smaak is 'dead-on'. En smaakt véél meer naar amandel dan de bitterkoekjes uit de winkel. Dus in conclusie, na bijna drie jaar en eigenlijk te veel pogingen: combineer de ingre- diënten van poging6 met het recept van poging 5 en we hebben een winnaar!

9 opmerkingen:

  1. Ik dacht bij aankoop van gemalen amandelen: daar ga ik lekker bitterkoekjes van maken. Nou het werden dus inderdaad amandelkoekjes. Na 2 pogingen was ik weer op zoek naar een recept, maar na het lezen van jouw verhaal, wens ik je succes met poging 6. En koop ik ze maar weer gewoon bij de supermarkt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb gedaan wat je had gezegd. De ingrediënten van poging 6 met werkwijze van 5 en ze waren geweldig!! Heb nu 2x bitterkoekjes deze bitterkoekjes gemaakt en beide zijn goed gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vandaag voor de eerste keer bitterkoekjes gemaakt en in één keer goed. Uit een schoolboek heb ik de verhoudingen gehaald. Als je spijs maakt, doe je daar 10% van het gewicht aan eiwit bij. Ik houd zelf van minder zoet spijs, (max 50% suiker) dus dat maak ik eerst apart. Spijs laat je minstens een dag rusten, maar een week mag ook.
    Voor het maken van de bitterkoekjes neem je het spijs + 10% van het gewicht aan eiwit. Dat betekent dat je niet zomaar één eiwit mag nemen!
    Opspuiten op een beboterde plaat en: super!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zoek ook een goed bitterkoekjes recept , maar deze hierboven is qua smaak misschien wel goed maar uiterlijk niet! Ik heb gisteren een onsje bij de bakker gekocht maar die zijn ook niet goed qua smaak en te zacht

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kijk even in dit online boek:
    http://www.docstoc.com/docs/51619646/AMANDELEN-PELLEN

    BeantwoordenVerwijderen
  6. http://www.24kitchen.nl/recepten/bitterkoekjes

    Met dit recept kun je perfecte bitterkoekjes maken met maar vier ingredienten (amandelen, poedersuiker, eiwit, bittereamandelessence).

    Een aanrader :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier in Zweden liggen de bittere amandelen overigens gewoon bij de supermarkt (met een melding dat ze giftig kunnen zijn voor kinderen op de verpakking).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 150 g amandelen
    150 g poedersuiker
    2 eiwitten
    1 scheutje bitter amandelextract
    dat is wat je nodig hebt voor een goed recept en dit moet je goed door elkaar mengen en je kan het gewoon allemaal met de mixer door elkaar mengen hoeft niks erdoor te spatelen

    BeantwoordenVerwijderen