Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

03 mei 2013

Vis is:

Voor mijn periodieke mantouxtest ben ik in Amsterdam en als ik daar dan toch ben, kan ik er ook best een culinair strooptochtje aan vast plakken. Vind ik. En gelukkig voor mij hoef ik dat dan niet alleen te doen. Mijn metgezel deelt verbaal een nieuwe ontdekking mee en, ach, laten we maar meteen de koe bij de horens vatten. En boter bij de vis eten. Ik rij er gewoon meteen heen, en 'er' is dan: Royalvis & Traiteur (Van der Pekstraat 88-90 H, A'dam-Noord; di tm za 10-20u, ma en zo 12-20u). Waar je uit de vitrine naar eigen goesting een veelheid aan visjes kan kiezen (ansjovis, sardienes, inktvisringen, tonijn, gekookte mosselen, garnalen) die vervolgens keurig gebakken worden en als visschotel wordt opgediend (zelf samen stellen: €1,50/100g).

Dit blijkt nogal een ontdekking, inderdaad. Het Parool verkoos hun broodje vismix tot 'broodje van de week'. "Geniet ervan", zeggen de uitbaters. Deze Marokkaanse viswinkel serveert 'natuurlijk' tevens koffietjes en onder de rood-wit-blauw geschilderde plafondlijsten kleuren vullende foto's van Marrakech de wanden. De goedlachse vriendelijke bediening maakte mijn dag al goed, maar als we later met een grote schaal gebakken visjes aan het IJ bij Eye zitten, kan het helemaal niet meer op. Er is zon, er is uitzicht, en het is goed van eten (en dat voor een schamele €11,40):

Grappig dat ze alle vis bij uitkiezen in één bak doen, maar dan wel weer per soort geordend serveren. De calamares zijn "not at all chewy" en de meeste visjes zijn van een dun beslag voorzien en gefrituurd. Lekker. Tonijn en garnalen komen van de hete bakplaat af en alles is licht afgekruid met een geheime huismélange. Vers, goed gebakken en met zorg opgediend. Kan een vrije vrijdag nog beter? Me think not!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten