Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

20 mei 2013

AH basic - het moge duidelijk zijn

Wat was ik trots toen ik in groep zeven (toen nog klas vijf) als één van de weinige (zo niet de weinigste ;) al wist hoe je "grapes" moest schrijven. Tegenwoordig pennen nog jongere leerlingen de meest indrukwekkende Engelse volzinnen neer, maar in de les erna is het wel "ik wordt". Taalverloedering als gevolg van de Angelsaksische tsunami die ons overspoelt? En helaas zal die trend zich schijnbaar voortzetten, want behalve de oerhollandse Hema komt ook de nóg oerhollandser Albert Heijn met een productenlijn waar de Neder- landse terminologie zo goed als van verdwenen is. Euroshopper wordt namelijk 'AH Basic' (die ene c is nog tot daar aan toe) met in zijn assortiment: duo hazelnut spread, salted pistachios en sliced mushrooms. Want anders snappen de toeristen in Zaandam het niet? Ik ben tegen. Omdat ik op onze bijzondere moedertaal nóg trotser ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten