Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

24 mei 2013

Chocoladekoekjes met 'dulce de leche'

Twee-vliegen-in-één-klap-koekjesbak. Ik vind sowieso dat ik een lieve collega die mij meermaals op vrijdagmiddag heeft geholpen tòch nog op tijd klaar te zijn (door mij werk uit handen te nemen); moet bedanken met iets speciaals (en welke betere gelegenheid om de oven aan te zetten, is er? me dunkt: geen!) Op internet vind ik al snel precies het ding: chocolate cookies with dulce de leche. Deze koekjes worden aldaar geroemd als "the best cookies ever!" en dat geloof ik graag als ik naar de prachtige plaatjes kijk van craquelé bruine koekjes waar de lichtbruine melkkaramel aan alle kanten uitdruipt... En als ik van de veelheid aan koekjes er een stuk of wat apart houd, kan ik hiermee wellicht de klusmannen motiveren die tijdens mijn werkdagen mijn huis op de kop zetten in een nog vijf weken durende kozijnen-en-dubbelglas-megaklus. Want een beetje paaien kan nooit kwaad.

Lekker recht-toe-recht-aan recept wat er voor zorgt dat ik vanaf start binnen twee uur 55 koekjes heb in vier bakladingen van elk ongeveer 12-15 minuten. In de opwarmende oven smelt ik in een grote metalen bak boter, suiker, cacao en chocola (ik gebruik een bonbonbloc, want dat is alles wat ik - gelukkig - aan chocola in huis heb). Door deze "chocolademodder" roer ik eieren en 'fleur de sel', en vervolgens bloem en bakpoeder. Half uurtje laten rusten in de koelkast en dan balletjes draaien en deze pletten. Met een schep dulce de leche erop (zoveel mogelijk), kan het deeg dicht worden gevouwen. En bakken maar. Vers van de bakplaat zijn de koekjes nog vrij zacht, maar afkoelend op een rooster worden ze al snel harder. Wel een beetje moeilijk timen dus, qua bakken.

De chocoladehompen uit mijn oven zijn niet zo esthetisch fraai open gebarsten als de koekjes van het voorbeeld. Het deeg loopt veel minder uit dan je zou verwachten. Wel fijn dat de hete 'dulce de leche' niet vloeibaar wegstroomt maar vrij vast blijft. Eén blikje heerlijke melkkaramel van 397 gram blijkt precies genoeg voor een verdubbeling van de hoeveelheid ingrediënten. Eerder had ik al een paar blikjes gecondenseerde melk van Friesche Vlag (drie uur) inge-kookt en een nog altijd gesloten blikje is evenzo lang houdbaar, dus je kan meerdere blikken 'dulce de leche' tegelijk maken. Voor als ze komen klussen, bijvoorbeeld ;)

De gebakken koekjes zijn zacht indrukbaar en deels knapperig. Ze hebben de lekker knaaierige textuur van een bitterkoekje en een bitterzoete stevige cacao chocosmaak. Maar dan die vulling: vol romige melkkaramel. Mjam. Hélemaal perfect met enkele korrels (kwalitatief) zout bovenop (dan geen zout door het deeg mengen). Mijn collega's zijn verrukt van de bijzondere koeken en suggereren dat ik maar een bakkerijtje moet beginnen. Zelfs hij die echt nooit snoept, permitteert zichzelf één koekje (lees: twee!) En bij thuis- komst blijken de klusmannen flink opgeschoten. Ik ook weer blij.

(update 26.05.2013)
Na twee à drie dagen blijken de koekjes niet meer krokant, maar wél heerlijk 'chewy'. Eigenlijk nog beter.

1 opmerking:

  1. Ik heb nog 2 potjes dulce de leche staan (waarvan 1 chocoladeversie). Nu heb ik de bestemming gevonden denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen