Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

13 mei 2013

Chocoladepudding (van avocado!!)

Wat de (vla)flip?



Werkelijk?! Wér-ke-lijk?!?! Een chocolade'mousse' zonder eieren; die niet ongezond vet is en geen geraffineerde suiker of chocolade bevat? Dát moet ik natuurlijk maken. Er is even een ritje naar een natuurvoedingswinkel voor nodig, voor amandelmelk (van merk Provamel, omdat die van relatief veel (7%) amandelen is gemaakt en geen maïssiroop of suiker bevat maar 3,8% agave), ahornsiroop (C) en goede cacaopoeder. Dan onderweg nog eetrijpe avocado's oppikken en het cacao-avontuur kan beginnen:

Laat ik eerst maar eens de hoeveelheden halveren voordat ik mijn kostbare ahornsiroop verspil aan iets met onbekende uitkomst. Dat betekent dat ik 1 avocado, 125ml amandelmelk, 90ml ahorn- siroop, 45g cacaopoeder, ½tl vanille-extract, een flinke snuf ka- neel (meer dan ¼tl) en wat fleur de sel met de staafmixer bewerk tot een homogene massa. Hélemaal glad pureren lukt met de staaf- mixer niet (in het filmpje wordt een blender gebruikt).

Aanvankelijk heeft de puree de consistentie van vla, maar het dikt nog wat in. En voor een nog dikkere mousse zou ik natuurlijk de hoeveelheid amandelmelk kunnen terugschroeven naar 100ml. Het totaal is meer dan genoeg voor 6 tot 8 dessertglaasjes, want een béétje blijkt genoeg. De pudding is mooi egaal van kleur. De avocado proef je écht niet; wel de heerlijkheid van ahornsiroop en kaneel. Mmmmmm (en zó grappig als je weet wat de ingrediënten zijn)!! De volle bitterheid van cacao ijlt lekker in de mond na en een paar rauwe cacaonibs geven net iets meer beet. Ik serveer de 'mousse' aan mijn beide ouders. En wetende dat mijn vader nóóit een avocado zou eten (en mijn moeder er "niet dol" op is), kan ik mijn lachen nauwelijks inhouden. Wat natuurlijk verdacht is. Ze merken wel dat dit niet zomaar chocoladepudding is, maar het wordt met smaak opgegeten. En heftig gevonden. Wat ík er vooral 'heftig' aan vind, is dat het verantwoord toeten is op deze manier. Het moge duidelijk zijn: een Toppertje!

1 opmerking:

  1. Dit lijkt me echt heerlijk. Ga ik zeker maken! Altijd grappig inderdaad, als je mensen met smaak iets ziet eten waarvan ze denken dat ze het niet lusten :-)

    BeantwoordenVerwijderen