Albert Heijn (in de volksmond ook wel: 'Appie' of 'appie happie'), kortweg AH, is een supermarktketen die in 1887 in Oostzaan werd opgericht. Met ruim 856 filialen en een marktaandeel van bijna 35% is AH de grootste van Nederland. En dus is iedereen wel eens in een Albert Heijn geweest. Hoe kan het ook anders, want AH is overal: op televisie is de reclamekop van ene Harry Piekema sinds 2004 regelmatig te zien als jolige supermarktmanager; elk NS station lijkt voorzien van minstens één AH-to-go en voor wie boodschappen aan huis wil (moet) laten bezorgen is Albert.nl de aangewezen service.
Albert Heijn moet wel een hele efficiënte marketingafdeling heb- ben. Zo is de telefoon-app (die slim appie heet) één van de eerste waarmee je niet alleen een boodschappenlijstje op je mobieltje zet maar die dan ook de bijbehorende looproute door de gewenste winkel toont. Met elk nationaal evenement heeft de AH de juiste, opzwepende reclame. En dan hebben we het nog niet eens over de wuppies en voetbalplaatjes die als trendy verzamelobjecten bij tijd en wijle worden uitgedeeld na het doen van (minstens €15 aan) boodschappen.
"Voor iedereen die met de auto de weekboodschappen wil doen" (einde citaat) zijn er doorheen Nederland ruim 30 AH XLs. Extra grote winkels met een extra grote nonfood afdeling, extra grote versafdelingen, stomerij-en ticketservice en sinds kort ook een bol.com afhaalpunt. Al moet ik zeggen dat de parkeerplaatsen bij de AH XL te Utrecht beperkt zijn. Tenzij je verderop wilt parkeren, maar wie wil dat nou (Roelantdreef 41)? Yuppen die 'met de auto de weekboodschappen doen', willen nou eenmaal niet met jenge- lende kinderen en loodzware kar eerst door half (winkelcentrum) Overvecht. In de winkel zijn genoeg (blauwe) mandjes, die behalve draagbaar ook rolbaar zijn. Er zijn ook geinige karretjes waar twee mandjes in geplaatst kunnen worden, maar dat geeft dan wel weer een probleem aan de kassa, want de mandjes mogen de winkel niet uit en hoe krijg je twee mandvrachten aan boodschappen dan bij de auto? Want veel dozen zijn er meestal niet. De winkelwagentjes zijn eigenlijk te diep, dus ja, je kunt ze volledig vol laden en ja, het twee keer uitladen (bij de kassa en bij de auto) is funest voor je rug.
In een AH XL kun je nagenoeg alles vinden (hoewel 't assortiment niet zo uitgebreid is als dat van de Jumbo). De kleurrijke afdeling 'groente&fruit' is vaak het eerste wat je ziet, met bijvoorbeeld een veelheid aan tomaten (hoewel niet de kleine gele en oranje, zoals bij de Deen), fruiten, (voorgesneden) en de 'onder beschermende atmosfeer verpakte' groenten. Handig ook, die alvast voorbereide granaatappelpitjes, verse ananas en kokosschilfers. Blauwe bessen haal je hier (hoewel ze steeds onrijper geplukt lijken). En er liggen zelfs exoten als pompoen, batata, kouseband en pepertjes. Zoete uien, rode uien, sjalotten. Ook het aanbod 'biologisch' (onder de noemer 'puur en eerlijk') wordt steeds groter. Verse kruiden zijn in pot of per aantal takjes verkrijgbaar en meestal grijp je niet mis.
Verder de versafdelingen met voorverpakt vis, vlees, vegetarische vleesvervangers, vleeswaren, kaas en brood (hoewel ze bij lange na niet kunnen tippen aan die van bijvoorbeeld de Auchan). In de winkel wordt afgebakken, wat je goed ruikt. De AH is vermaard om zijn filet américain, pain de boulogne, cranberrypâté, taaikorstjes en geitenkaas honing. En kwamen maaltijdsalades niet als eerste bij de Albert Heijn in het versschap? Een complete maaltijd met minstens 200g groente voor minder dan €5.
De Albert Heijn is sowieso sterk in het inspelen op de markt. Met praktische (bijna) kant-en-klaar maaltijden, voor vier-, twee-of éénpersoonshuishoudens, en meer decadente producten in het 'AH Excellent' gamma. Met de feestdagen (kerst, pasen..) komen specialiteiten in de winkel die dan tijdelijk verkrijgbaar zijn. Daar betaal je natuurlijk wel wat meer voor, maar ze zijn bedoeld om de overbelaste, drukke Nederlander werk in de keuken uit handen te nemen. En dat willen we wel, zonder aan versheid of kwaliteit in te boeten, dus kopen we. Want we willen zo graag goed voor de dag komen. En dat doet de Albert Heijn dus slim.
Natuurlijk pretendeert Albert Heijn ook "op de kleintjes te letten" en dus erg voordelig te zijn. Er is altijd Euroshopper met budget artikelen, naast het meer standaard huismerk. Een legio A-merken zijn eveneens te vinden, die liggen dan wat meer op ooghoogte, zodat je voor budget wel iets meer moeite moet doen en naar het onderste vak reiken. Maar dan bén je al naar de keten gelokt; als het niet met 'Route 99' is (diverse producten in de aanbieding voor €0,99 per stuk), dan wel met de bekende Hamsterweken (veel met 50% korting; of 2 halen 1 betalen). Zo lijkt het alsof je voordelig uit bent bij Nederlands grootste supermarkt, hoewel de kassabon stiekem altijd net iets hoger uitvalt dan die van Nettorama, Dirk, Aldi of Lidl. Bijvoorbeeld: gepelde walnoten: bij de Lidl €1,99 per 200 gram; bij de Albert Heijn (als bakingrediënt) €2,45 per 110g.
De Albert Heijn introduceerde midden jaren '90 zijn bonuskaart, waarmee klanten korting krijgen op zogenaamde 'bonus artikelen' die dan 'in de bonus' zijn. Die koop je dan, maar als je bij de kassa vergeet je bonuskaart te laten scannen, betaal je alsnog de volle mep. En wie controleert zijn kassabon nou nog (ehm, ik, en dat blijkt nogal eens nodig)?! Tevens spaar je met je AH boodschappen airmiles. Je kan stickers sparen voor korting op musicals of de Efteling. Ergo; bij de Albert Heijn kan het ogenschijnlijk niet op. En op knappe wijze wordt boodschappen doen tot een uitje verheven: exclusieve producten te koop naast de reguliere aankopen, kleine cadeautjes (de mini's!), goede service én bovendien het gevoel voordelig uit te zijn. Of vóelt dat maar zo?
Wat is je punt?
BeantwoordenVerwijderen