Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

04 mei 2013

Cacaobonen 'doppen'

Ziehier, het resultaat van dik twee uur noeste arbeid:
Na ellenlang gepiel met een aardappelschilmesje, besloot ik poging twee te wagen de ongepelde rauwe cacaobonen van hun bittere vel te ontdoen. Dus overgoot ik ze met kokend water om ze lekker lang te weken (half uurtje). Afgieten. Waarna het pellen geen peuleschil bleek, maar wel marginaal makkelijker was dan ongeweekt. Met 't zelfde mesje nog steeds in de aanslag. Het pellen gebeurt het best onder het genot van een film die je ook met je oren kunt kijken. De vingerkramp nadien was nog het allerergste; ik voelde me net een Chinese garnalenpelster.

Overigens, cacaobonen zijn toch een grondstof? Voor cacaopoe- der bijvoorbeeld (Blooker cacao AH 250g €1,89)? Zou dat dan dus niet veel goedkoper moeten zijn dan het bewerkte eindproduct? Want dat idee krijg ik helemaal niet (bonen 250g €4,95)! Worden 'we' onder het mom van trend maar weer eens geldelijk afgezet door 'ze'?!

(update 07.05.2013)
De gepelde cacaobonen moeten wel heel goed door-en-door dro- gen na hun weekbad; bijvoorbeeld een uurtje in de warme oven op zeer lage temperatuur..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten