Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 november 2007

Wortelbrood

Nu heb ik voor de wortelburgers zoveel winterpenen lopen raspen, dat ik ruím over heb! Zal ik daar een carrot cake van bakken? Nee, laat ik maar iets gezonders in de oven stoppen. Als ik de wortelrasp nou eens door vers brooddeeg kneed? Zou dat smaken?! Trial and error:

Recept
Doe 25g verse gist met ½tl basterdsuiker in een kommetje en meng hier 100ml lauwwarm water door, tot een glad papje. Laat dit mengsel 5 minuten staan.
Zeef 110g volkorenmeel en 450g bloem boven een kom met 1½tl zout. Meng dit door elkaar en maak in het midden een kuiltje. Schenk 2el walnootolie (o.i.d.) en het gistpapje in dit kuiltje en voeg van 160-190ml lauwwarm water voldoende toe, tot er na kneden een stevig deeg ontstaat. Kneed het deeg zeker 10 minuten op een met bloem bestoven aanrecht. Voeg (100g) grof geraspte wortelen toe en blijf kneden tot de rasp gelijkmatig over het deeg verdeeld is. Vorm het deeg tot een bal, leg deze op een ingevette bakplaat en dek het losjes af met huishoudfolie. Laat het brood 45 minuten op een warme plaats rijzen.
Kerf het brood driemaal in de lengte met een mes. Bak het brood 15 minuten in een voorverwarmde oven van 220 graden Celsius, zet de oventemperatuur dan wat lager tot 190 graden en bak het brood nog 20-25 minuten tot het hol klinkt als je tegen de onderkant tikt. Laat het wortelbrood, alvorens aan te snijden, geheel afkoelen op een rooster.

Een snee wortelbrood smaakt alvast héérlijk als sandwich met geitenbrie en broccoli spruiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten