Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

16 september 2007

Paprika's in walnootsaus (Mexicaanse driekleur)

Om van dit:
naar dít te gaan
had nogal wat voeten in aarde!
Het recept heb ik uit "Rode rozen en tortilla's, de luxe culinaire editie" een combinatie novelle/kookboek door Laura Esquivel en het gerecht leek mij altijd onmaakbaar. Want de saus vraagt om walnoten ZONDER velletjes. Maar dan ook serieus geen flíedeltje meer!! En daarvoor heb je walnoten nodig die verser dan vers zijn. Ik heb het al wel eens geprobeerd met 'natte noten' van de markt, maar díe waren zelfs al te veel ingedroogd om het vliesje om de noot gemakkelijk te kunnen verwijderen. Maar nu we gisteren verse okkernoten zijn gaan plukken, heb ik mijn liefste beloofd Mexicaanse paprika's te maken, in ruil waarvoor hij het meeste van het prutswerk voor zijn rekening neemt (!) Eigenlijk heb je ook nog Mexicaanse pepers en gekonfijte cactus nodig om het écht authentiek klaar te maken, maar dat laat ik even voor wat het is. En bovendien bereid ik maar de helft van de gehaktvulling (maar dat blijkt nog ruim genoeg om een stuk of vier grote paprika's te vullen). Mooie rijpe granaatappels vind ik niet en van onrijpe granaatappelgarnering wordt natuurlijk niemand vrolijk; dus om toch de driekleur van Mexico te krijgen, vullen we groene en rode paprika's (ideetje van mijn lief).

Walnoten pellen dus. Een pokkewerkje! (Ik zie het al helemaal voor me hoe op verlaten hacieñda's lieve omaatjes dagelijks bezig zijn met óf geiten hoeden óf noten doppen, zittend op de veranda, stiekem van hun tequilla nippend.)

We (ik help uiteindelijk natuurlijk mee) zijn er dik drie kwartier mee bezig om 50g ontblote walnoten te verkrijgen en in die tijd heb ik de gehaktvulling al gemaakt, de paprika's ermee gevuld en zelfs al in de oven geschoven. De walnotensaus wordt koud bereid, maar het is onmogelijk om een gladde saus te krijgen wanneer je feta of hüttenkäse gebruikt!
Het recept schrijft voor de paprika's eerst zwart te blakeren, te ontvellen en dán te vullen, maar in mijn ervaring zijn dusdanig voorbereide paprika's slap en nattig en volgens mij niet zo geschikt om nog te vullen. Dus ik halveer mijn paprika's en vul ze, van hun zaadlijsten ontdaan, met gehaktmengsel. In een met aluminiumfolie afgedekte ovenschaal gaan de paprika's een half uur de oven in om gaar te stomen.
De walnotensaus is inderdaad lekker. Niet overheersend walnoterig. Combineert goed met de pittige gehaktmix, die van zichzelf ook enigszins zoet is. Zou met pepers in plaats van paprika's waarschijnlijk iets meer pit hebben, maar zó zou je het ook al schaamteloos aan goede vrienden voor kunnen zetten tijdens een dinertje.

2 opmerkingen:

  1. En zien jou handen er na het walnoten pellen net zo mooi als die van mij nu?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ZO! Ik krijg mijn nagels nooit meer schoon, vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen