Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

14 april 2013

Uit: liggen in het gras!

Pril lentegeluk op zondag geeft een onverwacht thematisch tintje aan de geplande cook-off, want we gaan picknicken! En aangezien dat betekent dat R. en ik er op zijn motor op uit trekken, moet het voedsel handzaam en vullend zijn, en compact. Yotam Ottolenghi levert in deze het recept voor de schijnbaar perfecte hartige taart: een knapperige bladerdeegbodem gevuld met geitenkazen én ge- karameliseerde knoflooktenen. Bron: Plenty.

Ik denk goed culinair verantwoord te doen, door (bij een toko op de Kanaalstraat) verse knoflook te scoren. Wist ik veel dat alle teentjes daar zo moeilijk uit te krijgen zijn. Na twee bollen geef ik me gewonnen en pak als derde bol de droge die nog ergens ligt; dat gaat veel makkelijker. Strak genoemd recept volgend, worden de knoflooktenen gekarameliseerd met balsamico-azijn, verse tijm en -oeps, ik heb geen rozemarijn gekocht maar - oregano. En zo wordt knoflook opeens nóg lekkerder. Ik heb al eens eerder knoflook gekarameliseerd (en er knoflookkoekjes mee gebakken) en ook nu vind ik het weer een gróót succes. Dit gaat goed worden, ergens in het fabrikageproces wéét je dat gewoon!

De luchtige bladerdeegbodem (stapelen, uitrollen) wordt blind voorgebakken en dat is ook hoognodig, want zelfs daarna nog zorgt de vulling (2 eieren, 1dl slagroom, 1 dl crème fraîche, peper en zout) voor papping. Maar verrukkelijk ruikt het wél en kijk nou, in tegenstelling tot normaal ziet mijn eindproduct er redelijk uit zoals op het plaatje in het boek. Góeddd!

Als kaas gebruikte ik bettine honing die als prachtig zoete tegen- hanger geldt voor de kruidige knoflook en daarbij in smaak heel mooi samensmelt met het roommengsel. Omdat de harde rijpe geitenkaas door picknickpartner werd afgedaan als ruikend naar zweetvoeten (niet míjn mening, maar je moet soms compromissen sluiten), brokkelde ik een karaktervolle oude 'gewone' kaas over de bladerdeegbodem. Deze had wat mij betreft weggelaten kunnen worden, want de brokjes voegden weinig toe en leidden de aan- dacht een beetje van de knoflooktopping af. Maar verder: M-m-M.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten