Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 juni 2009

Raapsteeltje

Een plastic postpakket met daarin een Elle Wonen en een Elle Eten Gratis. Nou vraag ik af en toe wel zo'n proefabonnementding aan, maar hiervan kon ik me toch ècht niks herinneren. Maar het zal wel en ik maak er natuurlijk dankbaar gebruik van. Tót er een gro- te kartonnen doos kwam met duidelijke boekafmetingen. Oók van Elle Wonen. Oók gericht aan mij. Wat kon dàt nu zijn?!
Het bleek een kookboek en wát voor één: Raapsteeltje, Winnaar van het Kookboek van het Jaar 2008. En vorige was deze winnaar De Keuken van mijn Moeder; één van mijn persoonlijke favorie- ten. Maar ik heb dit boek niet besteld en misschien moet ik het wel terugsturen, want is dit wel van míj?! Tot een vriendin mij op het hart drukt dat ik het uit mag pakken; het proefabonnement met als welkomstgeschenk dit boek is een cadeautje van haar. Tof! Wat kennen vriendinnen je dan goed; want dit zou ik zélf ook hebben gekocht!!

De omslag van Raapsteeltje doet wat oubol- lig aan met zijn kleurloze hard- cover, maar de binnenkant is dan wél weer oogstrelend. Grote mooie foto's van natio- nale streekprodukten, met alle informatie over hoe en waar deze te vinden zijn. Voor elk product worden zowel traditionele als moderne recepten gegeven en eigenlijk is dit boek dus een bijna professionele aanvulling op de onlangs door mij aangeschafte FoodLoversGuide: waar vind je wat op culinair gebied in NL.
In Raapsteeltje onder andere het verhaal van de per ongelukt op Terschelling aangespoelde cranberry's; de herontdekking van Soesterknollen (plús een recept van de door Koning Willem I geliefde Soesterknollen met schapenvlees); de oproep om het Sint Jansuitje niet te laten uitsterven (p.24); en verder onvindbare pa- rels als een aardpeerkwekerij, een kweepeerteler en de makers van verse witte meikaas. Bovendien vergéten parels als Groningse (met peul en al) gedroogde bonen; hoe te stoven in een hooikist; pot-it 'n fan skiepfleis (met Texelse lamsham); gele woudboontjes; en preskop. Verder mooie hammen, lekkere kazen, prachtig vlees. Allemaal met passie en liefde gekweekt, gemaakt, geoogst. Voor ons, om te gaan (her)ontdekken. Nou maar hopen dat voor 2009 wéér een Winnend Kookboek wordt gekozen met een hang naar behoud van lagerlands erfgoed! (maar dan liever zònder aanmati- gende getekende poppetjes)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten