Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

02 maart 2008

Route België: zondag(culi)shoppen in Brussel

We zijn toch in Brussel, want we waren op de fameuze markt. En tot mijn grote genoegen blijken vele toko's en dergelijke óók open te zijn. Aangezien de omgeving rond het Zuidstation bekend staat als Spaanse wijk, stuiten we al direct op een interessante Spaanse specialiteitenwinkel (España Calidade, Avenue de la Porte de Hal 63). Hier kopen we de meest verrukkelijke worst OOIT (en dat wil wat zeggen) voor nog geen €4,00. Een soort pittige, donker- gekruide chorizo slash bloedworst, die gaat bij de naam 'Achorizada Iberica' (overigens blijkt in de maanden daarop dat niet iederéen gecharmeerd is van de eigenzinnige smaak die ons wél zo kan bekoren; het is misschien wel even iets om aan te wennen, dus een échte worst voor de bourgondische fijnproever die wat gewend is).

Even later vinden we, aan de andere kant van het station, nóg een dergelijke winkel met Spaanse heerlijkheden (Economato Español Marisol, Europa-Esplanade 9) met dát verschil dat hier ook Braziliaanse delicatessen te koop liggen. Mijn liefste is verrukt van een fles rietsuikersiroop (€3,00) waarmee hij zichzelf al helemaal rumarrangé ziet maken... (waarover ongetwijfeld meer volgt over een maand of drie, want zolang zal dat spul moeten rijpen).
Zocht je dulce de leche, dan ga je hier absoluut je slag kunnen slaan. 'Doce de leite' (zoals het in het Portugees heet) gaat voor €5,00 per pot van 690 gram over de toonbank, in de smaken: coco (kokos), ameixa (pruimen), nozes (walnoten), passas (rozijnen) en abacaxi (ananas en kokos).

Zo ongeveer direct naast de 'Economato' huisvest 'Sunshine Asian Foods' (Argonnestraat 12), een grote toko in Indiase, Pakistaanse en Afrikaanse specialiteiten, met achterin een uitbouw tot de nok gevuld met exotische kruiden (kardemomzaden, zwart zout, eetbare gumbast en verder bijna het hele gamma van TRS, bekend van de onovertroffen kaneelstokken). Hoewel het hier sterk naar vis (bakkeljauw) ruikt, op een niet-onprettige wijze, ben ik vooral van mijn sokken geblazen door de onvoorstelbare collectie Afrikaanse groente (een diepvries vol) en gemalen produkten (gemalen cassave, pindapoeder, gemalen bonen, fufuflour, batatabloem). De verkopers, drie Hindoestani, laten je op je gemak door de winkel dwalen en blijven zelf lekker achter hun kassa's hangen. Ik vind dat persoonlijk wel zo prettig (hoe moet ik anders sneaky foto's maken voor mijn blog?!)

Wanneer we bijna helemaal suf gewinkeld zijn, staat er nog één missie op de agenda: de Kam Yuen Aziatische supermarkt in het centrum, want ik wil nog dim sum kopen voor ons avondmaal. Het is al bijna een jaar geleden (nou ja, zeven maanden) dat ik hier voor het laatst was en ik ben wéér helemaal enthousiast (en twijfel lang en hard over de aankoop van BlackStickyRiceIceBars, maar bedenk me dan net op tijd dat de drie ijsjes die we niet op kunnen gaan eten, onderweg zullen smelten). Over het al dan niet kopen van de Chinese snack 'Fried Baby Anchovy - spicy' hoef ik echter niet zo lang na te denken: die koop ik NIET. Bij Kam Yuen ga ik weg met (bevroren) sojacake en (bevroren) sojabonen (€1,30 per zak).

Op weg naar Kam Yuen komen we toevallig langs "Mer du Nord" vishandel, die dezelfde donkerblauwe kleur en hetzelfde "kom hier op zondag je oesters weghappen" concept voert als onze eigen Blauwe Kiosk. En jippie; één van mijn favoriete boekenwinkels (architectonisch pareltje, fijne boeken, comfortabele leesfateuils, gratis koffie en thee, drukbezet programma van auteurs voor het literair podium én aanwezigheid van toilet) PassaPorta is op zondag óók open (van 12-18u). Het leven is GOED!

Oh ja, weet iemand wat je kan doen met "Kewra water"?!?" Het stond bij 'Sunshine Asian Foods' recht naast het oranjebloesem-en rozenwater, maar ik ken het niet (wat me trouwens niet gestopt heeft in de aanschaf van het flesje).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten