Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

13 maart 2008

De vreemdste culicuriositeiten in Londen

Hoe vat je nou Londen samen in enkele blogs? Onmogelijk. Maar ik wil ook geen pagina's wijden aan drie daagjes weg. Als schaamteloze autodidacte 'foodie' heb ik me echter behoorlijk uitgeleefd op culinair gebied (met als ultiem excuus dat ik verjaarde, dus "het mocht"...) en ik kan het iedereen aanraden.
Neem de Eurostar trein naar de Britse hoofdstad (iets duurder dan de boot, maar vele malen sneller), boek een goedkoop hotel ergens (het bed moet slaapbaar zijn, maar verder heb je alleen een naast de deur gelegen metrostation nodig; desnoods ga je voor de Formule 1 in 'Barking' à £30,00 p.k.p.n. zoals wij; voordeel: je houdt veel geld over voor andere dingen, nadeel: de receptionist verontschuldigt zich bij inchecken alvast voor het hotel en zijn -sanitaire- voorzieningen, maar goed, je bent er toch alleen 's nachts; en dan slaap je -met oordopjes-...), koop een kaartje voor het openbaar vervoer (hele dag -doordeweeks ná 9.30u- in metro, bus en trein, alle zones, voor een schamele £5,90) en begeef je op weg. Het dient aanbeveling van te voren even uit te zoeken waar je precies heen wil (kijk hier of hier), of neem reisgidsen van de bieb mee; maar dan kun je je ook naar hartelust storten in de meest organische stad die ik tot nu toe heb gezien.

Heel vreemd: die Engelse fascinatie met Cheddar. Goede farmhouse Cheddar is natuurlijk niet te versmaden, daar niet van, maar wie wil er nou (processed!) Cheddar uit blik, of zoiets ranzigs als artificieel-gele cheez spread?!? Zelfs die gele plakjes plastic van de MacDonald's burgers zijn er niets bij. Bah!

Héél véél kruiden in de Britse toko's. De banden met India en het verre Oosten, Jamaica, het voormalig Oostblok (ook hier een groot aantal 'PowerPolen') én Afrika (mooie zwarte mannen in maatpak!) zijn door de verschil- lende immigranten strak aangehaald en overal, maar dan ook echt overal, zijn kleine (en grotere) specialiteitenwinkeltjes te vinden. Waar je 'Jerk seasoning' kan kopen, 'tasty chicken coating' en 'Obe Ata'; je kan het echt zo gek niet verzinnen. Aangezien onze kruidenkast thuis al schandelijk uitpuilt, 'beperkten' wij onze aankopen tot witte maanzaad, mangopoeder, ongemalen 5spice, kruidnagelolie en blokjes voor tamarindebouillon(?!)

Met name op Europa's grootste Caraïbische markt (Brixton market) vind je bij de omringende (halal) slagerijen de raarste dingen. Veel orgaanvlees, maar ook hele runderpoten zijn te koop en ik zag zelfs schapenkoppen. De nieuwste trend in Engeland is je vlees 'from nose to tail' opeten; op zich nobel, maar aan mijn smaakpapillen toch niet helemaal besteed (een Zuidafrikaanse ervaring met ingewanden staat me nog té helder voor de geest).

Ook wel redelijk vreemd is het schier oneindige gamma Heinz produkten: ketchup (natuurlijk), mosterd, piccalilly en curry, maar ook tientallen soorten ingeblikte pasta met saus en zelfs fruitsappen. Verder soep (gewone soep, decadente soep en 'farmer's market' soep; dus iets voor elke doelgroep) en sauzen. Hiermee toont Heinz toch wel zijn ware (Amerikaanse cq. commerciële) aard... vooral met de blikjes 'kinderhondenvoer' in de vorm van stripfigurenpasta met saus, zoals je die bij de supermarkt koopt (kijk hier).

Verder vreemde groenten, zoals enórme peulen (ik heb er aanvankelijk geen ander woord voor, maar schijnbaar heten ze 'uree' in het Bengaals), hennepzaden en hennepbloem (deze informatie gaat Terneuzen klanten kosten...), 1-liter pakken slagroom, geperste vruchtenrepen en de allerzoetste drankjes (de aardbeienlimonade nam ik mee voor het Fernandezminnende broertje). En dan te bedenken dat dit alles bestempeld is als 'vreemd' vanuit míjn ogen en om heel eerlijk te zijn, heb ik toch al heel wat uit de 'globale graanschuur' mogen aanschouwen. Ik kan me niet voorstellen in wat voor parallelle wereld sommige mensen zouden terechtkomen, als ze dezelfde route aflegden als ik en mijn vriend de afgelopen dagen hebben gedaan...

Voor meer informatie over het vezelrijke 'psyllium husk', klik hier.

En ja, dat ís inderdaad een zak met 5kg chilipoeder. En nee, níet van een groothandel, maar gewoon in de supermarkt (BanglaCity, weliswaar). Voor wie van PITTIG houdt!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten