Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

02 maart 2008

Route België: Brusselse zondagsmarkt

Dit is geen markt, dit is een legende en het is ongelooflijk dat we er, wonend op 40 minuten afstand (40 minuten als je de doorde- weekse standaardfile op de buiten(- en binnen)ring tenminste niet meerekent), nog nooit geweest zijn: de zondagsmarkt te Brussel.
Déze week echter, heb ik al vanaf de eerste werkdag mijn zinnen gezet op het weekend, omdat ik het in mijn hoofd heb gehaald dat we er geweest móeten zijn. En we zullen gaan ook! Dus is het zondag marktdag en ik overtuig zelfs mijn lief om er vroeg voor op te staan, want de markt loopt van 8.00 tot 13.00u en ik wil er natuurlijk 'als de kippen' bij zijn. Doel: verse dadels, verse sojabonen, eendeneieren en jalapeñopepers.

De markt is GROOT, dat weet ik al. Locatie: omgeving Zuidstation (waar de TGV aankomt en vertrekt). Mijn lief oppert het briljante plan met de trein te gaan, maar koppig als ik ben opteer ik voor eigen vervoermiddel (zéker niet de benenwagen, en nee, óók geen fiets). Retrospectief ga ik daar op terug moeten komen, want, zoals te verwachten viel, is parkeren in de buurt van de markt een crime! Dat is dan ook advies twee, met stip net achter advies één om een goede kaart van de stad mee te nemen (lees: GPS) en liefst ook nog een bijrijder. Want als je in Brussel de weg niet weet, is verdwalen het eerste wat gebeurt.
Na dik een half uur rondrijden, kunnen we de auto kwijt. Het regent niet en het is dan ook DRUK als altijd. Zelfs zonder toeristen (zoals wij...) Laat ik je vast zeggen dat het onmogelijk is om de héle markt af te lopen: te groot. Ik beperk me dan ook met name tot de voedingswaren en laat de vele stoffen, kleren en overige attributen links liggen. Maar zelfs dan is er nog genoeg te zien: tientallen kramen met verse groente&fruit (over het algemeen helaas wel met allemaal zo'n beetje hetzelfde aanbod), kruidenstands (ik overweeg de aankoop van gedroogde rozenknopjes), vis en vlees (en ook een slager met enkel lamsvlees in zijn assortiment), worsten, eieren (helaas; de eendeneieren zijn uitverkocht voor vandaag, maar ze wáren er wél!), broden, taarten en gebak en ook hier van die grote kermiswagens met Italiaanse specialiteiten (net zoals in Luik, waar het zwart zag van de Italiaanse specialiteitenwagens). Er is zowaar een Gríekse specialiteitenwagen, die echter vooral pecorino, spinata romana, pesto en pasta verkoopt; wat ons de rest van de dag grapjes doet maken over de ongetwijfelde overname.
Opvallende kenmerken: vele VELE proeverijen (blokjes kaas, partjes sinaasappel, gesneden ananassen en mango's, druiven); de versheid van bijna alle produkten (echt ongekend); de lage prijzen (bv. tien avocado's voor €3,00, 1kg bananen voor €1,00 of 1kg litchees voor €2,00) en met name opvallend: veel van die boodschappentassen op wielen (schijnbaar heet zo'n ding een boodschappentrolley). Dergelijke tassen zijn uiteraard op de markt ook te koop. Ik mis alleen een beetje de 'extreme exotica' en vind dan ook géén jalapeño's, géén verse dadels en ook géén verse sojabonen. Maar goed, dat houdt het spannend voor een volgende keer.
We gaan uiteindelijk naar huis met litchees (tja, voor €2,00), bloedsinaasappels, pastinaken, brood, ingelegde citroenen, kriel- aardappeltjes, Marokkaanse zoetigheden (échte 'Fatima's vingers'; móet je geproefd hebben!!), avocado's (in de strijd tegen de koortslip) en gekonfijte minimandarijntjes. Wauw! Maar wacht, we gáán helemaal nog niet naar huis, want de meeste trattoria en toko's in de buurt zijn OOK open. Foodshop till you drop!!

2 opmerkingen:

  1. Ah nee he....vanmorgen besloten niet met manlief mee te gaan op business trip naar Belgie vanwege geen zondagsopening. Dikwerf Chips!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je op zoek bent naar meer exotische vruchten en groenten, ben je beter af op de markt aan de abbatoirs in Anderlecht. Ook erg groot, en een mooie locatie. Op 10 minuutjes van het zuidstation (maar voor parkeren ook een ramp, hoor).

    BeantwoordenVerwijderen