Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 januari 2012

Zoervleis

Ik ben zeer sterk van mening dat 'we' ons culinair erfgoed moeten koesteren. En aangezien ik op 'n goedogend recept voor Limburgs zoervleis stootte, raakte ik 'aan de kook'. Letterlijk dus.

De bereidingswijze werd opgeschreven door de eigenaar van een Maastrichts eetcafé ('Sjiek') en bestond om te beginnen uit het (lang) marineren van in stukken gesneden ribrunderlappen in (Doesburgsche appel)azijn (te koop bij Erica) met water, 5 laurier, 3 kruidnagels, 5 pimentbessen en een stuk foelie.

Het drooggedepte vlees met wat grof gesneden uien aanbraden en afblussen met de gezeefde marinade (lees: azijn). Verse specerijen erbij. Na twee uur stoven 5 plakken ontbijtkoek, 4 volle eetlepels Maestricher stroop en 1el bruine basterdsuiker toevoegen en tot een gladde saus roeren. Het gare vlees viel natuurlijk in draadjes uiteen; ik had wel wat grotere stukken mogen snijden.

Met de pan nog op het vuur prikt het zuur al in mijn ogen. En de eerste hap doet mijn tandvlees samentrekken. Geen verrassing dus om te constateren dat dit gerecht zuur smaakt. En dan bedoel ik zúúr! Zelfs met extra basterdsuiker nog erg zuur. Een verworven smaak dus, die je moet weten te waarderen. Ik proef gekruid vlees en dan dat zuur. Ook de nasmaak is zuur en dat zuur blijft dan zo lekker in je keel hangen. Geen wonder dat ze er in Limburg graag friet bij serveren; dat is de beloning voor als je je bord leeg eet (àls)! Misschien dat ik ooit nog eens minder-zoervleis maak, maar voorlopig richt ik me op overige streekgerechten..

1 opmerking:

  1. Wat een leuk stuk over jouw 'zoervleis' ervaring. Ik moet er gewoon om glimlachen. Ik eet nu al jaren geen vlees meer, maar toen ik het wel nog at kon ik genieten van... zoervleis. Heerlijk, die zoetzure smaak. Bij frituur Reitz op de markt in Maastricht kon je een heerlijke puntzak friet met sajs (saus oftewel zoervleis) krijgen met eventueel nog een klodder mayo erop. Verrukkelijk! Vooral als het heel koud buiten was.
    Maar als Limburgse groei je nu eenmaal op met 'zoervleis' (ik althans) en weet je niet anders dan dat het zuur smaakt.

    BeantwoordenVerwijderen