Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

09 januari 2012

Zelfgemaakt gemberbier

Op pagina 105 van Jamie's december tijdschrift staat een recept voor zelfgemaakt gemberbier. Het staat in de reportage over Mr. Oliver's nieuwe restaurant (Union Jack's, red.) waar Britse ingre- diënten de hoofdrol spelen... Kijk, dat vind ik nou altijd bizar opmerkelijk aan Jamie. Gemberbier van gember. Uit Brittanië? Werkelijk? Gemberbier cq. rootbeer is volgens mij zo'n typisch zoet Surinaams drankje. Niet Brits. En groeit gember überhaupt wel in Engeland?

Maar het recept neem ik hem in dank af. Per twee personen 50g grofgeraspte verse gember met 2el rietsuiker, de schil en het sap van 1 citroen even opkoken en volledig laten afkoelen (trekken). Zeven (de siroop wel goed door de zeef duwen) en aanlengen met 0,5 liter koolzuurhoudend mineraalwater. Feitelijk maak je je eigen limonadesiroop. Leuk.

Lekker? Een twijfelend "jawel". Het drankje is in de eerste plaats bij lange na niet zoet genoeg (maar dat is een volgende keer simpel op te lossen, letterlijk zelfs) en er zit wel heel veel pit in de nasmaak. Dit gemberbier drinkt niet bepaald makkelijk weg; je voelt het in je keel branden. Nou vind ik dat warme gloeiende gevoel wel prettig fijn winterwarmend, maar de tieners die het vocht ook wegnippen menen dat het te heftig is. Waarschijnlijk het meest geschikt als alcoholvrij aperitief. En anders mag het zoeter.

Overigens moet ik mijn woorden over Jamie weer inslikken. Enig speurwerk op internet wijst uit dat Engelse caféhouders in de 18e eeuw gember, dat gebruikt werd bij maagproblemen, op de bar hadden staan zodat klanten dit over hun bier konden strooien. En daaruit zou gemberbier zijn ontstaan (bron). Mag ik dan zeggen dat ik het jammer vind dat dergelijke etymologie niet bij Jamie's recepten vermeld staat? Mijn conclusie daarbij is dat ik schijnbaar graag op Jamie Oliver vit..

1 opmerking:

  1. Heel logisch dat t een engels drankje is en niet typisch Surinaams. Als je de geschiedenis erop naleest zal je weten dat suriname van engeland is
    geweest en dus zijn de recepten daar ook achtergebleven. Net als t links rijden op de weg. Pastei
    is ook typisch engels. In t engels heet het pie.en zo zijn er Portugese en joodse recepten.

    BeantwoordenVerwijderen