Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

02 januari 2012

Zweedse gehaktballetjes door de Britse Jamie

Alleen maar zoet en vet op de Oudjaarsbuffettafel (natuurlijk is er een buffettafel, al was het maar dat ik een schaal oliebollen en een fles fris op de lege tafel plaats), dàt geeft geen pas. Er moet ook iets hartigs komen en dan denk ik al snel aan gekruide gehaktballetjes, want die zijn ook koud zo fijn te eten en happen lekker makkelijk tussendoor weg.

En ik gebruik dit keer het eerste het beste recept dat ik tegenkom en kijk aan, het is er één van Meneer Oliver (die is ook overal). Uit de Allerhande (van oktober 2011). Zweedse gehaktballetjes maakt Jamie, die vooral 'zweeds' zijn door het béchamelsausje met (Ikea) vossenbessenjam. Het gehakt zelf is aangemaakt met melk, ei, pa- neermeel, pimentpoeder (ik gebruik 5spice bij gebrek aan) en verse groene kruiden. Universeel lekker gehaktballetje dus, met frisse zoetige saus.

Van mijn recensenten hoor ik dat ze bij eerste blik niet precies kunnen inschatten wat voor smaak die roze saus heeft en dat dat goed is. Want mysterieus. De balletjes zijn lekker kruidig, maar niet té. Het zijn goede smeuïge gehaktballetjes, helemaal met een flinke dip saus.

"Te veel saus? Nee, te weinig balletjes"

2 opmerkingen:

  1. Dit las ik onlangs in de Belgische roddelkrant: http://www.hln.be/hln/nl/944/Celebrities/article/detail/1370972/2011/12/31/Gehaktbal-van-Jamie-Oliver-levensgevaarlijk.dhtml

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig is dit geen bal van Jamie, maar van een Zweed. Een zweetbal, zeg maar ;)

    BeantwoordenVerwijderen