Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 augustus 2014

Citroenboterkoekjes

Broer en schoonzus kwamen de bruidsfoto's laten zien. Tijdens het eten; wat zoveel betekent als dat ze graag een vorkje mee prikken. Dat is des te beter voor mij, want niet alleen krijg ik dan foto's van mezelf te zien die gemaakt zijn door een professionele fotograaf (misschien sta ik er wel leuk op...), maar ik mag ook de keuken in. En het aanrecht zie ik als een voorrecht. Ik weet ook al precies wat het 'toetje' zal zijn: smeltende boterkoekjes met citroen ("melt in your mouth lemon cookies"). Perfect voor de zoete hap nadien. En zeer geschikt voor bij de koffie (lees: thee).



Recept
Klop 60g zachte boter luchtig met 40g poedersuiker. Roer de zest van 1 citroen (en 1 limoen), 3tl citroensap en 1tl vanille-extract door het botermengsel en klop er vervolgens 80g bloem, een snuf zout en 2tl maïzena doorheen. Vorm een lange rol van het deeg en verpak deze strak in plasticfolie. Laat een uur in de koelkast rusten. Pak de deegrol uit en snijd in plakken. Bak de koekjes in het midden van een voorverwarmde oven ca. 12-14 minuten op 175°C. Bestuif de afgekoelde koekjes ruim met poedersuiker.

Natuurlijk moet er wel een biologische citroen gebruikt worden (en waarom zijn die altijd zo moeilijk te verkrijgen in de winkel?!), anders smaken de koekjes bitter. Of ligt dat nou aan mij dat ik die onpestige was nooit helemáál van een citrusvrucht afgeschrobd krijg?
Dit blijkt een lekker makkelijk 'mix en meng' deeg dat snel klaar is, weinig afwas geeft (een kom, een garde en een mes) en een relatief kleine hoeveelheid koekjes maakt (dat scheelt weer fitness). Die toch genoeg is voor vier personen.

Vier personen? Uhm, ja. Vier inderdaad. Broer had de bruidsfoto's een heel klein beetje thuis laten liggen. Ik dacht eerst dat hij een soort van grapje maakte, maar hun bezoek had vooral een andere reden, zo bleek. Ik word tante! Van een nichtje. Want ik mocht kiezen ;) Ik zal haar te zijner tijd leren hoe ze deze werkelijk hele lekkere koekjes moet maken. Inderdaad wegsmeltend, met een subtiele en toch duidelijk aanwezige citroentoets. Ze zijn niet per se krokant, maar ook niet droog (zoals ze wel ogen, volgens broer) en boterig zonder de boter nasmaak (omdat het uiteindelijk toch meer naar citroen smaakt). De 'afstoffing' met poedersuiker is een hele goede toevoeging en geeft meteen een lekker feestelijk effect, op een erg geconditioneerde oudjaar-achtige manier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten