Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 december 2012

Holtkamp

Culinaire strooptocht in Amsterdam dus. Mijn kladje met de fiets- route (van De Leeuw via De Pasteibakkerij naar Slagerij de Wit en nu op naar Papabubble) is niet zo doorweekt als ik had verwacht en het belachelijke regenpak blijkt - gelukkig - niet zo nodig als gedacht. Wel trap ik me een ongeluk, met zwaarbeladen fietstassen vol vacuüm verpakt vlees en potten zuurwaren. Maar dergelijke calorieënverbranderij zal weldra gecompenseerd worden met aankopen op mijn volgend adres, want daar sta ik dan voor de Patisserie (en dat mag met een hoofdletter) van voorheen Cees Holtkamp. En wat een prachtig pand is het sowieso (lees).
 
Terwijl ik mijn eerdere oogst uit de fietstassen veiligstel, zie ik een medewerkster met een doosje in de hand, aanbellen bij de houten deur naast de winkelingang. Ze verdwijnt, om even later zonder doosje terug de winkel in te duiken. Want hier woont de meester zelf, naast het pand waar al sinds 1886 een banketbakker resideert. En waarschijnlijk had hij net als ik behoefte aan een garnaal- croquet (of twee).

Hier bij Holtkamp wordt het begrip 'ouderwets' ontdaan van zijn achterhaalde bijsmaak. Hier betekent het woord: ambachtelijk, met passie voor het vak, klassiek en door de jaren van ervaring heen geperfectioneerd tot wat het moet zijn. Hier is gebak een beleving, waarvoor het woord 'gebak' eenvoudigweg niet afdoende is. Je kunt alles kopen (maar koop niet alles!); het zal stuk voor stuk fantastisch smaken. En uiteraard kan ik helemaal niet kiezen. Zal ik me laven aan zo'n glimmende baba au rum (€2,95) of mijn tanden zetten in een stel boterkoekjes? De grote verscheidenheid aan baksels doet watertanden en eigenlijk ei-gen-lijk is kijken al (bijna...) genoeg.

Holtkamp. Na één hapervaring van eender welk stuk patisserie smaakt de naam van de winkel al net zo goed als het gebakte zelf. Natuurlijk is de winkel klein (er passen krap acht klanten in) en sta ik tussen de "gegoede Amsterdamse wijverij" (compleet met bont- kraag en dure make-up). Maar wat deert dat? Dit is luilekkerland en ze verkopen ook nog hét boek met de recepten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten