Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

13 januari 2014

Nintendo NES Controller Cake

En over schoonzus (to-be) gesproken, mijn broertje gaat trouwen. Ik bedoel: broer. Drie keer raden wie de bruidstaart mag maken?! Moi!! Hoe cool is dát. Maar nou kan ik wel serieus denken dat ik een drielagige taartcreatie op één vrije dag zo even uit het niets tevoorschijn tover, onwenselijk realisme doet mij vermoeden dat dit níet het geval zal zijn. Dus ik heb mezelf opgelegd te oefenen, elke mogelijkheid die zich voordoet. Dus voor de nieuwjaarsborrel bij een goede vriend gisteren, besloot ik een red velvet cake om te bouwen naar iets anders. Zoals een Nintendo NES 8 bit controller, bijvoorbeeld:

Ik ga ijverig aan de slag met grijze fondant, zwarte marsepein, rode en grijze royal icing met wit en zwart Wilton decoratieglazuur (uit deze tubes). Daarbij blijkt een zogenaamde fondantroller feitelijk overbodig (een gewone deegroller volstaat prima), mits de onder- grond plakvrij is (stukje bakpapier bijvoorbeeld). Verder is een zogenaamde 'crumb coating' (botercrème) onmisbaar als lijmlaag tussen cake en fondant. En blijkt royal icing niet zo fijn spuitbaar als gedacht (dacht ik werkelijk 'select' en 'start' in microletters te kunnen schrijven met een verstopte spuittip nummer één?). Maar vooral ben ik (nog) niet zo enthousiast over de ooit veelbelovende kant-en-klare glazuur van Wilton, want dit spul blijkt stúg. En als ik zo'n tube au-bain-marie verwarm, blijkt het glazuur weer veel te vloeibaar.

Ik had werkelijk gedacht een relatief eenvoudig ontwerp als deze Nintendo controller 'even' te dupliceren (ik weet het, ik weet het). Dus ik ben een beetje teleurgesteld in mijn eigen kunnen. Maar de overige nieuwjaarsborrelaars daarentegen, hoor ik duidelijk ge- smoord verrukte kreten uiten: Ohh. Missie Fondantoefening is van start. Ik moet alleen de 1-2-3-curve in het oog houden.. (onbewust onbekwaam - bewust onbekwaam (en daar zit ik nú dus) - bewust bekwaam - onbewust bekwaam)

2 opmerkingen:

  1. Ik ben een stille volger, maar wel een die met veel plezier je blogs leest! En ik kijk nu al uit naar je prachtige oefen creaties. Ik vind trouwens je blogjes waarin je een recensie geeft over het een of ander ook erg leuk hoor!

    Hartelijke groet, Miriam

    BeantwoordenVerwijderen