Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

11 januari 2014

Karbonades met 17e eeuwse salie-uiensaus

Om half zeven ben ik 's avonds thuis van mijn werk. Om zeven uur komt er iemand eten. Dat is een half uur voor hoofdgerecht plus liflafjes. En omdat de gast een relatief onbekende nieuwe vriend is, moet ik natuurlijk wel een beetje indruk maken. Ik had bedacht dat elke man van 1.92m 'van de vleesjes' is, dus ach, laat ik maar eens karbonades bakken. Die heb ik zelf ook al dik twintig jaar niet meer gegeten..

Natuurlijk heb ik de boodschappen al in huis, dus als ik even voor half binnen kom stormen, is het go-go-go. Aardappelgratin gaat de oven in. En ik ga karbonades aanbraden in boter en olijfolie. Nou lijkt olijfolie me niet bepaald '17e eeuws' maar met dertig minuten werktijd doe je niet aan nadenken. Ik volg strikt het recept. Ik krijg krokant bruine, heerlijk uitziende (schouder)karbonades. En een héle vette, ongebonden drapsaus. Waar ik niks anders op weet te verzinnen dan water bijgieten en roeren. Want het is even voor zeven en de hele saus wegmikken wil ik dus niet. Het trucje werkt, met dank aan de bloem die ik eerder al had meegebakken (vóór de toevoeging van vocht) en die nu bindt.

De 17e eeuwse karbonades met salie-uiensaus worden geserveerd met aardappelgratin (die van Plus blijkt bij lange zo lekker niet als deze van de Carrefour), tuinbonen (niet mijn kopje thee, zeker niet als ze niet dubbelgedopt zijn zoals nu, bij tijdgebrek; en tuinbonen blijken ook niet zíjn favoriet), rode en oranje bieten (die hem doen herinneren aan de vieze bietensalades die zijn vader vroeger altijd maakte - en oranje bieten kent hij niet en wat de boer niet kent) en schijnbaar een tekort aan groenten zoals hij normaal altijd eet. Het vlees is lekker. Zo'n karbonade zou ik wel eens kunnen herhalen in de nabije toekomst. De saus, opgeleukt met abrikozen en rozijnen (die vind ík érg 17e eeuws - veel meer dan olijfolie in ieder geval) negeer ik verder maar. Ik vind salie lekker maar qua textuur veel te stug. En ik weet nog hoe vet dit was. Wegspoelen maar met de wijn die ik klaar heb staan. En dát is volgens mij van alle eeuwen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten