Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

03 maart 2015

Beloningskoekjes

M. wordt "helemaal tureluurs" van de naderende deadline op zijn werk. Iets met software, programmeurs die bezweren dat het helemaal goed gaat komen en tussentijdse testen die verre van de gewenste uitslag geven. Als meelevende partner besluit ik hem te steunen op de beste manier dat ik kan. En omdat mijn eigen werk vroeger gedaan is dan gebruikelijk op een dinsdag, kan ik nog even langs Kookpunt om 'X' en 'V' koekstekers te zoeken. Voor €1,40 per stuk vind ik een iks en een zeven.

En daarmee bak ik koekjes die gebruikt kunnen worden ter operante conditionering (à la Skinner). De koekjes met een groen vinkje kan M. uitdelen aan iemand die een goede actie heeft uitgevoerd of anderszins beloond mag worden. De rode kruiskoekjes (die niets te maken hebben met gezondheidszorg) kunnen door M. worden gegeven aan degene die niet helemaal doet wat de bedoeling is. Een kleine afstraffing, ja, maar omdat het 'niet goed' koekje tóch nog steeds ook een koekje is, is het geen echte afstraffing. Eerlijkheidshalve zijn de 'goed'koekjes wel nèt een slagje groter in diameter.

Ik gebruikte voor de koekjes 'the best sugar cookies recipe ever' maar dat levert in dit geval niet zulke goede resultaten op als bijvoorbeeld dit koekjesdeeg van de kiesmedailles. De uitgestoken koekjes 'krompen' en bakten niet mooi in elkaar. En het extra kneden dat nodig was om alle kleurstof goed door het deeg te verdelen, maakte uiteindelijk de koekjes een beetje droog en te hard (kauwspierpijn!) Op zich was de smaak best lekker maar het koekje kon niet tippen aan het (al zeg ik het zelf: briljante) idee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten