Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

08 april 2012

De carrotcake van 'juni' (in april)

Corny? Nee, carrot! En helemaal niet 'corny' want altijd erg lekker. En dit "geheime recept" van Juni (Molenstraat 63 te Den Haag) is misschien wel nóg beter dan deze 'cake met carrots'.

Goed. Hoeveel gram is 1 winterwortel? Ik schil en rasp een flinke bospeen (want die vind ik lekkerder dan een winterpeen) en kom op ca. 50g raspsel uit. In totaal voeg ik 250g geraspte wortel toe aan het met walnoot-en zonnebloemolie gemaakte cakebeslag. Waarin rietsuiker zit in plaats van kristal.

Pecannoten zijn buiten Amerika (en Duitsland) niet goed(koop) te verkrijgen, maar walnoten zullen ook wel passen, plus geroosterd sesamzaad en blanke rozijnen. Waardoor het een met noten gelardeerd wortelcakebeslag is geworden.

Vanuit de Duitse Kaufland heb ik nog een verpakking marsepeinen worteltjes liggen die ik als decoratie echt onontbeerlijk vind, maar eerst moet ik het 'glazuur' maken. Wat blijkt te bestaan uit de ver- menging van pure roomboter met monchou en poedersuiker. Néé! Grapje toch zeker? Vet+vet+suiker? En natuurlijk is het besmeren van de cake zo'n knoeiboel dat ik continue mijn vingers 'moet' (ahum) aflikken. Volgens mij kun je van deze crème zó nog een cakebeslag maken (hé, idee!) Ik gebruik 1 pakje roomboter met 200g monchou en 300g poedersuiker om iets van de prettige aciditeit van de roomkaas te behouden.

Prachtig! Een direct feestelijk visueel spektakel; niet in de laatste plaats door de opvallende feloranje worteltjes, die deze cake ook meteen herkenbaar maken als zijnde een carrot cake. Vrij zachte smeuïge cake met prettige notensmaak, rozijnen en walnoten. Er mag inderdaad nóg meer wortel in. En die romige toplaag maakt het af. Niet bij nadenken, gewoon háp! LEKKER.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten