Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 juli 2007

Rublitorte

Voor het bezoek dat dit weekend ging afkomen, was het handig om 'iets voor bij de koffie' in huis te hebben. En omdat er vooral veel worteltjes waren, werd het deze rublitorte (cake met geraspte wortel).

Het was al vrijdagavond, na een lange werkdag, toen ik aan de slag ging voor het gebak. De boter kwam rechtstreeks uit de koelkast en die heb ik dus even au-bain-marie iets zachter gemaakt, tot net niet gesmolten. Cassonade erdoor gemengd, met het rasp van 1 sinaasappel en 1 limoen. Even wachten tot de boter weer iets gestold was. Tot een zachte crème mixen.

Eieren splitsen en de dooiers door het botermengsel roeren (staat niet in het recept), samen met 2el vers sinaasappelsap. Zelfrijzend bakmeel en bakpoeder boven het mengsel zeven en tot een homogeen deeg roeren. Vervolgens heb ik de volgorde iets aangepast en amandelpoeder met de geraspte wortelen door het deeg gemengd. Beetje voor beetje de stijfgeklopte eiwitten door het deeg spatelen en het geheel in een vorm storten. Ik gebruikte de siliconen tulbandvorm; niet handig, achteraf, omdat het deeg nadien zeer plakkerig bleek en ik wel even bezig was om de vorm weer schoon te krijgen. Een simpele springvorm of cakeblik was beter geweest. De aangegeven baktijd was goed. Het hele garneren heb ik achterwege gelaten in verband met bedtijd.

Eindresultaat: een heerlijk natte, luchtige, zoete cake, die er met smaak in ging bij ons bezoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten