Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

25 juli 2011

't Schippersrijk

Ik heb heus wel eens gehoord van plaatsen als Purmerend, Hoorn, Heerhugowaard en Castricum; ik heb alleen geen flauw idee waar ze liggen. Dat was tenminste tot voor afgelopen weekend, toen ik de weersvoorspellingen (16 graden, nát) besloot straal te negeren en voor mezelf een paar dagen weg boekte in Noord-Holland. En natuurlijk bleek het inderdaad zestien graden en nát (stromende regen van zaterdag 16u tot zondagavond, non-stop), dus zocht ik mijn heil qua vertier binnen, in musea en kartbaan. Waarna ik met gezonde trek des avonds in het midden van nergens stond.

Al rijdend was ik schijnbaar in Uitgeest terecht gekomen, alwaar ik cafetaria en pizzeria rap verwerp. Maar er bleek - een paar rondjes verder - ook nergens een Chinees ofzo te bekennen en dus leek de veiligste gok mij de borden 'jachthaven' te volgen in de hoop op 'n restaurant daar. Een stel borden en een grote parkeerplaats met (rozerood) grind bleken inderdaad de voorboden van een culinair etablissement: 't Schippersrijk (Lagendijk 3, Uitgeest). Een bistro naar eigen zeggen, maar dan niet met uitsmijter of plateservice, maar met een keuken vol ambachtelijke streekprodukten, vlees uit eigen slagerij en gerookte vis.

Om te beginnen is daar het prachtige uitzicht over de jachthaven (Zaadnoordijk) en het Uitgeestermeer. Dat geldt zéker vanaf de bovenverdieping, een soort vide. De stoelen zitten comfortabel en de menukaart laat een speekselopwekkende indruk achter: doet u mij maar "de verzameling" (een selectie voorgerechtjes op een plank van een meter, €13,50 p.p.) hoewel de zogenaamde "tasties" (kleine hapjes) ook erg aanlokkelijk klinken. Handgesneden dikke frieten à €2 komen met twee papieren bootjes mayonaise; leuk detail.

Aangezien de voortreffelijke dessertkaart (elk dessert blijkt een verzameling van zoete hapjes, elk binnen een bepaald thema) héél hard mijn naam aan het roepen is, past er bij mij na 't voorgerecht geen hoofdgerecht meer bij. In ruil daarvoor mag ik wel een bord "Turkije" (€6,50) verorberen: koffiemousse, súperlekkere zachte tuttifrutti-nougatparfait, 2 stuks baklava, opgeklopte vanilleroom en vijgennotencake. En kijk nou, ze serveren hier werkelijk vérse zoethoutthee, toevallig mijn favoriete postdinerdrank. Góed! Nee, deze avond is zéker niet in het water gevallen.. Voor de rokers die gedwongen buiten hun behoefte moeten doen, hangen overigens bodywarmers klaar. Ik concludeer: vers, lekker, culinair, creatief, attent, aanrader.

Thuis ontdek ik via internet dat het restaurant ook vaararrange- menten en tochten op het meer verzorgt, desgewenst met borrel of waterskiles (waterskielers? nee, waterski-les).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten