Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

07 februari 2009

Het Zuid-Afrikaans kookboek

Ik kreeg dit boek een aantal jaar geleden van een collega, nadat ik een rondreis door Zuid-Afrika (Lesotho en Swaziland) maakte. Het boekje was toen net nieuw (2002) en te koop bij Oil&Vinegar.
Illustrator Lehla Eldridge, geboren en getogen Britse, heeft familie wonen in ZuidAfrika en begon na een toneelopleiding daar, heen en weer te reizen tussen Europa en ZuidAfrika. Een vriend die haar zei dat het nooit ging lukken, inspireerde deze amateurkok om een uitgeverij te benaderen. De recepten in het boekje (p.9 tm 79) zijn van Zuidafrikaanse inwoners en zo authentiek mogelijk weergegeven. De auteur maakte naar aanleiding van de gerechten en de dingen die ze onderweg zag, illustraties.
En dat verklaard waarom ik er nog niet eerder uit kookte. Ik houd niet van kookboeken zonder foto's. Ik wil zelfs eigenlijk van élk recept ook een plaatje zien en in dit boekje staan überhaupt geen plaatjes van de gerechten. Bovendien vind ik de illustraties ook niet ècht heel mooi...
Maar blijkt nu dat de recepten wél tot de verbeelding spreken: een Joods recept voor kippenleverpaté; bakbanaan-maïssoep; Xhosa recepten; Afrikaanse klassiekers als sousboontjies, visbobotie, smoorvis, bredie, potjiekos, braaikip, koeksisters, pot roast en bunny chow; recepten van restaurants en familierecepten ('Mama Amanzi's Maïspap'). En geen enkel recept bestrijkt meer dan één pagina, wat heel overzichtelijk oogt.
.
Uit het boek kookte ik: pompoenbeignets en kruidige griesmeel- pudding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten