Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

20 juli 2008

Trio van blauwe bes

De zondagochtend brunch is voor ons toch een beetje hét moment voor pure zelfzorg en meestal komt er een waar koningsmaal op tafel. Omdat ik om 9.00u als eerste wakker ben, begin ik met het beslag voor pancakes en bedenk ik wat ik allemaal kan maken met blauwe bessen. In ieder geval worden blauwe bessen met een ongeveer gelijke hoeveelheid ahornsiroop in een steelpannetje tot bessensaus ingekookt, à la Nigella Lawson. Geen kunst aan en érg érg lekker op de pancakes:

Verder is mijn zojuist opgestane lief zo aardig om me te helpen. Hij wast de dessertrijst waarvan ik rijstpap ga koken. Ook al niet moeilijk, maar ik gebruik dan ook hét recept uit één van mijn favoriete kookboeken: "De keuken van mijn moeder". Maar let op: hoe aantrekkelijk ook, laat je níet verleiden om aan de schijnbaar grote hoeveelheid melk in de pan, meer rijst toe te voegen dan in het recept staat aangegeven. Na een half uur sudderen bindt dat beetje rijst die veelheid aan melk tot een dikke pap, die écht niet dikker moet! In de pap eten we blauwe bessen (én een flinke schep van de hierboven beschreven bessensaus):

En dan heb ik nog zowaar tijd om eierkoeken te bakken. Een primeur, maar ik heb nu eenmaal het idee in mijn hoofd gehaald dat ik eierkoeken met blauwe bessen wil eten, en eierkoeken met blauwe bessen zullen er zijn!

Recept eierkoeken
Klop 2 eieren (M) met 100g suiker in ca. 10 minuten tot een dik schuimige romige massa die lichtgeel van kleur is. Zeef hier 100g bloem en 2tl bakpoeder boven en spatel dit door het eierschuim. Meng voorzichtig een flinke handvol gewassen en afgedroogde blauwe bessen doorheen en schep (of spuit) met enige tussenruimte hoopjes van het beslag op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak de eierkoeken in 10 minuten goudgeel in het midden van een voorverwarmde oven van 180°C.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten