Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

16 juli 2008

Kim Chi

Aziatisch zoetzuur, maar dan niet zoals de bekende Indische atjar, maar in de vorm van een Koreaanse koolsalade (met Chinése kool...) Heb ik gemaakt, omdat er teveel potten sambal in huis waren. Verder mocht de wijnazijn wel eens op en stond er nog een behoorlijke hoeveelheid Kikkoman (Japanse sojasaus).
Een Chinese kool daarvoor in dunne reepjes snijden en deze met behulp van ruim zout laten dehydrateren een aantal uur. Is trouwens bizar om te zien hoevéél vocht er dan uit komt! De kool aanmaken met een dressing van sojasaus, wijnazijn, suiker, sambal, gember, pepertjes en, oh help, óók nog cayennepeper en het geheel 24 uur in een pot in de koelkast laten 'trekken'. Overigens had ik besloten om eerst de suiker op een laag vuurtje in de sojasaus op te lossen; góed idee vond ik zelf. De 'salade' is een typisch bijgerecht en, om eerlijk te zijn, vooral geschikt voor mijn partner, die meer van pittig houdt dan ik. Opvallend wel hoe de enorme hoeveelheid sojasaus (0,5dl) niet echt overheersend is, maar voor de zekerheid maakte ik toch ook een potje met gedehydrateerde kool in het overgebleven nat van een pot augurken. Nèt iets milder, zullen we maar zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten