Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

14 juli 2014

Bosbessencakejes met bramencrème

We gingen samen een leuk weekend hebben en ik had daartoe twee mogelijke idee-concepten aan hem voorgeschoteld: 'over de top' en 'bottoms up'. Leuk; hij koos voor 'over de top' en dus sleepte ik hem mee naar waar mijn (figuurlijke) wortels liggen. En omdat je daar natuurlijk niet de eerste keer kan aankomen met lege handen, werden er de avond tevoren cakejes gebakken. Wat hij ook al niet wist, totdat het te laat was. Hihi.



De bramen-en bessenpuree had ik bij zijn aankomst al ready to go in de koelkast staan. Hij mocht het cakebeslag maken door boter met suiker romig te kloppen en daar eieren, melk, bessenpuree en bloem doorheen te mengen. En terwijl de cakejes bakten (onder mijn toeziend oog - ik ben toch net iets meer een bakkenner, zei zij zeer bescheiden) legde ik hem uit hoe hij de bramerige botercrème moest maken.

En ik kan niet anders zeggen. Zoals wel vaker, liet hij zich weer van zijn beste kant zien. En na een eerste poging, spoot hij kundig de bramencrème waarachtig in prachtige rozetten op de afgekoelde cakejes. Aan mij niets anders dan de illustere taak om ze dan ook maar nóg meer 'over de top' (girly) te maken door wat glitterende paarse suiker erover te strooien (uit de discount bak bij de Xenos, à €0,10 per buisje). Gelukkig had ik nog een klein taartdoosje in de kast (want hoe moet je die cupcakes anders vervoeren?). Nee, we gingen zeker niet over één nacht ijs en toen was het op weg naar Zutphen.

Mooi hè, hoe zowel de cakejes als de toef crème erbovenop, van nature gekleurd zijn door het paarsblauwe zachtfruit. Hoewel de bramencrème op deze manier niet meer is dan opgeklopte boter met (te veel) poedersuiker en wat bessenpuree. Ondanks mijn spontane toevoeging van citroensap, was de crème nóg te zoet (naar mijn smaak dan). En wie houdt er nou écht van een hele rozet boter? Ik heb liever een meer professionele botercrème zoals van Holtkamp of Rudolph. Dit hele cakeje is eigenlijk beter (van smaak) zonder de botercrème: compact en toch luchtig (een beetje als een 'poundcake') met een kruimige volle botersmaak.

Helaas helaas mis ik een beetje de overdonderende (over de top) bessen-en bramensmaak. Stiekem vind ik het zonde van die mooie bramen. Een mooi cakeje als dit had meer gehad aan een spiegel van bessengelei, met misschien de bramen in z'n geheel door de cake heen. Maar móói; ja, dat is 'ie wel! En op die manier was het toch een beetje de spreekwoordelijke kers op een verder geslaagde dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten