Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

02 juni 2013

Basilicumcake (met gesuikerde besjes)

De wekker gaat om 8.00u en dan heb ik nog net vier uur de tijd om a.wakker te worden, b.te douchen en aan te kleden, en c.nog even een taartje te bakken voor de familieBBQ van vandaag. En dàt gaat makkelijk lukken omdat dit receptje voor een buitengewone basili- cumcake zich eenvoudig in elkaar laat flansen en ik de boodschap- pen ervoor al in huis heb.

Van een pot verse basilicum (bij Lidl, €0,99) scheur ik de blaadjes van de helft van alle takjes en maal deze met suiker - hop - fijn. Met dank aan mijn onmisbare staafmixer. Deze basilicumsuiker romig kloppen met zachte boter (met dank aan de onmisbare elektrische mixer), daar eieren, een scheut melk en bloem doorheen. Moeilijk hoeft het niet te zijn. Terwijl de cake in een grote boterkoekvorm die ik met aluminiumfolie heb afgedekt, niet-bruin maar wel gaar bakt, rol ik gewassen blauwe bessen door fijne kristalsuiker. Het is namelijk niet het seizoen voor de voorgeschreven aalbessen; en die vind ik sowieso veel te zuur - zelfs met suiker ;) De extra 'saus' van ingekookte slagroom laat ik achterwege. Ik bedoel; we gaan al barbequen; laten we niet overdrijven.

De cake ruikt heerlijk naar basilicum en dus je zou er bijna plakjes mozzarella en rijpe tomaatjes bij serveren. Maar de zoete blauwe bessen passen er qua kleur en smaak evenzo prima bij. Mijns en broers inziens is de cake nog niet 'basilicum' genoeg; een volgende keer méér blaadjes! Het stemmig platte cakeje smaakt welhaast hartig, op een subtiel zoete manier, en ik krijg een wonderbaarlijk visioen van deze cake als meerkruidencake met begeleidend kaas- plateau.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten