Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

22 juli 2012

Paddenstoelensalade

Zondag is de uitgelezen dag (na een ochtendje in bed luieren met een boekje..) voor het afstruinen van één of meer rommelmarkten. Helemaal als de zon daarbij schijnt en het dakraam van de wagen dus open kan. Met een klapkrat in de achterbak voor de nieuwe aanwinsten en  een pint thee binnen handbereik, waag ik me 'en route'.
Afgezien van de lange slenteringe(n) langs kramen en kleedjes en de duidelijke bicepstraining van het sjouwen, is zo'n dag een dag van relatieve inactiviteit en dus wil ik me niet ook nog eens laven aan hamburgers en overige vette hap. Ik eet picknick, zoals (in een eerder geval) deze paddenstoelensalade:

Op p.58 van Plenty staat het recept voor een wel heel bijzonder gerecht. Rauwe (!) paddenstoelen, gemarineerd in citroensap en olijfolie, in een saus van tahin en yoghurt met tuinbonen, komijn, walnoten, oregano en ahornsiroop. Ik marineer de paddenstoelen langer dan aangegeven (een nacht in plaats van 1 uur) maar dan nog zijn ze een beetje eng om weg te happen. Lafjes dan toch maar even aanbakken. Verder houd ik me 'natuurlijk' braaf aan de letter (schraapt keel), behalve dat ik bv. sesamzaad toevoeg. En erwtjes overweeg. En meer tahin gebruik. En veel meer tuinbonen (een diepvrieszak van 400g). En 1 citroen achterwege laat.

Een smeuïge zeer romige 'chunky' salade met een aardse smaak. Naar mijn bescheiden mening beter met meer ahornsiroop en minder citroensap, maar verder vind ik 'm goed! Ik begin dit kookboek steeds meer te waarderen.. Doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten