Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

04 juni 2008

Likkoekjes

Het voetbalgedoe nadert. EK of WK, ik moet tot mijn schande bekennen dat ik eigenlijk niet weet wat me te wachten staat; ik weet alleen dat het in Oostenrijk en Zwitserland is en dat ik ongetwijfeld tóch weer mee ga juichen met 'oranje'. Het doet me denken aan Penny wafels (come again?) Omdat daar vroeger voetbalstickers bij zaten en mijn broertje en ik (lees: mijn broertje en mijn vader) die verzamelden. Een pakje Penny wafels is ongetwijfeld één van de goedkoopste in zijn soort en de om-en-om laagjes chocoladeprodukt droge biscuit zijn door de jaren heen onveranderd.

Oók weer terug in de supermarkt is het likkoekje. Geen specifieke herinnering, enkel een warm gevoel van "oh ja, die aten we toen". Net zoals 'opzetbiscuit' overigens; wat is dáármee gebeurd? (en kan iemand mij daaraan helpen?) Lees hier nog meer jeugdsentiment over likkoekjes.

5 opmerkingen:

  1. Nee, NIET reageren; ik weet heus wel dat er een Européés Kampioenschap Voetbal is, dit jaar!! Ik permitteer me enkel enige 'dichterlijke vrijheid'!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaaa likkoekjes! Die had ik inmiddels ook weer gevonden in het schap (tot grote vreugde van kinders en echtgenoot), nu nog de opzettertjes!
    Die waren nog niet zo lang geleden verkrijgbaar bij Nettorama. Ben daar in geen eeuwen geweest dus geen idee of ze er nog zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Likkoekjes en opsterkertjes zijn voor mij verbonden met 'Nieuwjaar winnen' wat vroeger in de Achterhoek werd gedaan.
    Oftewel op 1 januari ging je naar buren en familie om ze een gelukkig nieuwjaar te wensen en in ruil kreeg je dan een zakje gevuld met snoep, koekjes, veel pinda's en één of twee mandarijnen.
    Als je in een buurt woonde met veel (van oudsher) boerenfamilies, kreeg je rijkelijk gevulde zakken en met een beetje mazzel was je maanden later nog bezig te eten uit je Nieuwjaarsvoorraad.

    Ik zag vorig jaar bij de Jamin bovengenoemde koekjes liggen en ook nog de mini-biscuitjes met een toefje gesuikerd materiaal (?).
    Foto hier te bekijken:
    http://www.flickr.com/photos/irenevermeij/346952727/in/photostream/

    Maar ik geloof dat Albert Heijn ze ook verkoopt......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vroeger? Nieuwjaarwinnen doen ze altijd nog in de Achterhoek en dus zijn de koekjes vanaf December te koop overal zodat de mensen de zakjes kunnen voorbereiden,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die mini-biscuits met toefje (gekleurd) gesuikerd materiaal heten 'NicNacs' en zoals een Belgische vriendin mij zei: "Die lust mijn kat nog niet..."

    BeantwoordenVerwijderen