Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

18 december 2014

Kerstballen (cake pops)

Gisteren was de laatste vergadering (AV) van het jaar en die sluiten we traditiegetrouw af met een door ons allen gemaakt kerstbuffet. Feitelijk is het zelfs zo dat de werkelijke vergadertijd gehalveerd wordt, zodat we langer kunnen tafelen en kletsen. Iedereen neemt iets lekkers mee en dus hebben we een overdaad aan hapjes om ons aan te laven. Vorig jaar kwam ik aanzetten met red velvet cupcakes en croûte. En omdat ik daar weer verzoeken voor kreeg, moest ik even creatief aan de slag. Want ik ben mijn lieve collega's graag ter harte, maar twee keer hetzelfde; dat kan niet, vind ik!



Nou had ik van de BBQ taart (de wát?! nou, de dit!) nog red velvet cake over (en netjes in de diepvries bewaard). De cake, verkruimeld en ver- mengd met roomkaas (of frosting uit een import blik) tot een werkbare cake'klei', vormde ik tot ballen. Die gingen de diepvries in tot ze lekker stevig (maar niet helemaal bevroren) waren. Om vervolgens te worden gedipt in gesmolten 'candy melts'. Overigens houd ik sindsdien niet van deze candy melts. Het is het waar dat je het niet, zoals chocola, hoeft te temperen. En dat het tóch mooi hard glimmend stolt. Maar het duurt een eeuwigheid (zonder magnetron iig) voordat het spul gesmolten is. En daarna wordt het veel te snel hard (om netjes te kunnen decoreren). Dus ik moest een paar ballen weggooien (lees: in mijn mond stoppen). Maar nadat ik mijn overdreven perfectionisme iets (iets! niet veel....) had laten varen, hield ik uiteindelijk toch nog elf goeie over.

De karakteristieke houder die een kerstbal bovenop heeft (waardoor je ze überhaupt kunt ophangen) werd gemaakt van een stukje dropveter in een 'mini reese's pieces' (1 zakje "met meer dan genoeg voor vijftien kerstballen", €2,99 Jamin of andere winkel met import, bv. America Today, Delicatessen Jac Bostelaar te Utrecht, of dat ene winkel in de Mariastraat te Utrecht). Dat was even priegelen met een satéprikkertje (waarbij een paar chocoladecupjes sneuvelden), maar dat ding maakte de kerstbal uiteindelijk wel hélemaal af! Wanneer je de kerstballen groot genoeg hebt gemaakt, zou je ook een rolo (eventueel gewikkeld in goud/zilver folie) kunnen gebruiken:



De toplaag is zoet suikerig en breekt lekker knapperig tussen de tanden doormidden. Daaronder zit de smeuïge rode cake verstopt. Het cupje chocola gevuld met pindacrème is een kleine bonus. Natuurlijk smaakt de drop er voor geen kanten bij, maar dat dient dan ook met name een esthetisch doel.

Goed idee om de kerstballen te serveren op een dennentak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten