Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

28 december 2011

Bloemkoolmousse

Eerste kerstdag, zondag 25 december '11. Op bezoek bij de familie van. En we mogen elk iets klaarmaken. Carte blanche, want er is niet echt goed iets afgesproken. Jeuj; dat betekent dat ik over de top kan gaan! En dat doe ik dan ook. Ik produceer maar liefst vier gerechtjes: peer in kaneelgelei, Japanse slarolletjes, zalmspiralen en deze bloemkoolmousse:

En dit is een makkie, ook voor nietkoks: sjalotjes fruiten in weinig roomboter en daar roosjes van een halve bloemkool aan toevoegen. Tien minuutjes laten stoven in verse room met zout en een stukje van 3cm verse mierikswortel, geraspt (uit het bioboeren assortiment van de Jumbo). En dan staafmixeren. Eitje. Kleine plastic glaasjes vinden was eigenlijk nog het moeilijkste. Uiteindelijk kocht ik wat grotere (wijn)glazen bij de Blokker (€1,99), hoewel Marskramer dezelfde ook verkocht (€2,59); maar het was bij de glühweinstand van de Ikea dat ik de gewenste kleintjes meebietste (gratis).

De mousse kenmerkt zich door de pure smaak van bloemkool met een heerlijk romig accent en nèt dat beetje extra van mierikswor- tel. Erg feestelijk, in zo'n glaasje met geroosterde sesam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten