Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

28 december 2011

Japanse slarolletjes met ossenhaas

Eerste kerstdag, zondag 25 december '11. Op bezoek bij de familie van. En we mogen elk iets klaarmaken. Carte blanche, want er is niet echt goed iets afgesproken. Jeuj; dat betekent dat ik over de top kan gaan! En dat doe ik dan ook. Ik produceer maar liefst vier gerechtjes: peer in kaneelgelei, bloemkoolmousse, zalmspiralen en deze Japanse slarolletjes:

En zoals wel vaker, blijkt het even oefenen met oprollen (was dat met gym vroeger niet ook al zo?) Repen komkommer, met dank aan de kaasschaaf, op het aanrecht leggen lukt me nog wel. En daar blaadjes sla (little gem), dunne plakjes ossenhaas (carpaccio), een plukje alfalfa en wat ingelegde gember (zoetzuur) op schikken; dat lukt ook nog. Hier en daar een strijkje wasabi en/of een druppeltje sesamolie: klaar voor de oprol. Maar schijnbaar laat komkommer zich niet zo makkelijk buigen als ik dacht en mijn repen zijn ook niet breed genoeg. Mijn 'slaatjes bla' zijn zelfs zonder nerf te dik en zo'n pakketje samenbinden met verse bieslook (zoals ik feestelijk had bedacht) dàt lukt al helemaal niet.

Maar dan nog mag het resultaat er wel wezen. Kleine flesjes Japan- se sojasaus van de sushileverancier erbij en je hebt in één hap een lekker licht van-alles-in-één-hapje. Prima geschikt om tussen vette hap en nog vettere hap (zoals ook op Oudjaar) weg te happen. Na een nachtje in de koelkast alleen nogal verlept ogend. Maken en serveren dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten