Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

10 september 2014

Route (Zuid!)Frankrijk: streekmarkt

Van tevoren had D. mij nog opgebeld: "we gaan naar de hemel". Ik vond toen nog dat hij rijkelijk overdreef. Het was maar een vakantie. Maar wel in Zuid-Frankrijk en daar was ik nog nooit geweest. Eenmaal daar waande ik me in de hemel: aan de kassa van E.Leclercq stond ik eendenpâté in mijn mond te proppen. Ik dronk cider, wijn en sap; allemaal van lokale makelij. Het brood was goddelijk; ook dat van de supermarkt. Alles alles wat ik mijn mond stopte even heerlijk. Dus D. had gelijk. En één van de hoogtepunten was de avondmarkt (met lokale streekprodukten). Volgens mij in de zomermaanden doorheen heel (Zuid)Frankrijk. Het is meer een kwestie van uitvogelen waar en wanneer de markt is, dan óf er een markt is.

Op de markt waar wij op bezoek waren, stond onder andere Olivier Buisine (Place des Arcades 47, Monflanquin) met eaux de vie en apéritifs artisanaux. Bij hem kocht ik 'vin de noix'. We aten verse vleeswaren, inclusief foie gras. We propten worst, dronken wijn. Werden vermaakt door de plaatselijke volksdansgroep :) En er was een heuse honingverleiding. Naast diverse zelfgeslingerde honingen (bv. tournesol van plaatselijke zonnebloemvelden) verkocht de familie Auzeral (Pont du Casse) ook deze pâte à tartiner. Een dikke honing verrijkt met gemalen hazelnoten en cacao; naar een eigen creatie van Monsieur Auzeral. Verrukkelijk!! (en waarschijnlijk zelf thuis na te maken, ook al heb je hier geen verse hazelnoten).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten