Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 mei 2011

Savooiekoolrolletjes in tomatensaus

Sinds ik tegenwoordig weer lange dagen op het werk maak en thuis in mijn eentje de boel draaiende moet houden, bestaat de neiging om uitgebreid koken (en fitnessen) erbij in te laten schieten. Om niet ook gezond eten het onderspit te laten delven (na een werkdag wil ik thuiskomst nog wel eens het eerste eetbare grijpen dat ik op mijn pad richting bank tegenkom en dat hoeft niet altijd groente te zijn..), kook ik graag vooruit. 'In het vore' wel te verstaan.

Voor koolpakketjes in tomatensaus, achttien rolletjes in totaal (goed voor, welbeschouwd, negen personen id est negen dagen) worden 3tl gemalen koriander en 5tl komijnpoeder verhit in een pan met een beetje olie. De helft van 1 rode en 1 gewone ui en 2 sjalotten (gesnipperd) hierin aanfruiten. Op smaak brengen met 1½-2tl gerookte paprikapoeder, zout en peper en een halve kilo rundergehakt in de pan aanrullen. Het vet afgieten en afkruiden met 1el suiker, 2tl tomatenpuree, 1tl citroensap en eventueel nog zout en peper. Dit mengsel laten afkoelen en er dan de overige gesnipperde uien doorheen mengsen.
De savooiekoolbladeren één voor één blancheren in kokendheet water. De harde kern wegsnijden (let op dat het blad niet scheurt). Elk blad vullen met gehaktmengsel en dan opvouwen (de ideale opvouwhoeveelheid gehaktvulling is één eetlepel per blad, maar dan hou ik wel héél veel vulling over). De pakketjes met de naden naar beneden in een ovenschaal leggen.

Eén fles tomatenbasissaus vermengen met lekker veel fijngehakte citroenschil en het sap van 1 citroen en dit over de koolpakketjes verdelen (als de rolletjes zo strak opeengepakt zijn als hierboven, zal de dikke tomatensaus zich niet echt over de ovenschaal verde- len en dan dus beter eerst al wat saus over de bodem uitlepelen alvorens de pakketjes in de schaal te leggen). Besprenkelen met nog wat olie en een half uur in de oven garen. Garneren met verse koriander (en olijven).

Behalve misschien nog wat rauwkost/salade, heeft dit gerecht eigenlijk verder niet zoveel meer nodig. Ik ben enthousiast over de kruidige smaak en de smeuïgheid van de vulling in combinatie met de friszure saus. Én de koolpakketjes laten zich prima (per twee) invriezen voor toekomstige avondmaaltijden. Voldaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten