Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

24 augustus 2010

Ke-lekker

Wat is dát nou weer?! Ik ben in ieder geval geïntrigeerd, wanneer ik voor een paar uien bij de toko om de hoek binnenstrompel. De eigenaars hiervan zijn sinds heel kort terug uit Verweggistan en hebben aldaar ongetwijfeld ingeslagen voor de winkel thuis. Even vragen dus:

Het ding heet kelek (Turks voor 'kale') en is een onrijp meloentje. Op het tweede oog zou het inderdaad best een 'piel de sapo' (of paddehuidmeloen) kunnen zijn. Ik koop er twee en snijd er aan de lunchtafel onmiddellijk één aan. Voor de zekerheid worden pitten en schil verwijderd en dan zet ik mijn tanden in het stevige frisse vruchtvlees. Eigenlijk smaakt het nogal naar komkommer. Alleen dan nèt ietsje zoeter, nèt ietsje minder waterig. Ja. Lekker (€3,45 p.kg). Maar heb ik nou eigenlijk wel uien meegenomen?!

3 opmerkingen:

  1. Gevalletje van optisch bedrog. Leuk! Op basis van de eerste foto dacht ik inderdaad dat het meloenen waren. Maar je ziet pas hoe klein ze zijn als je naar de tweede foto kijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. morgen ga ik naar de kanaalstraat in Utrecht, toch eens kijken of ik ze zie want ik ben wel nieuwsgierig.

    groet
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hoeft ze niet te schillen en ook de pitten mogen blijven zitten. Eet ze wel meteen op want ze zijn maar zeer beperkt houdbaar. Het dunne schilletje beschermt slecht tegen uitdrogen, dus ze verschrompelen snel.

    Ik eet ze graag als salade, in dunne plakken gesneden met walnootolie en wat zout en peper. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen