Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

17 november 2008

Hét Ikea ontbijt

Eigenlijk, éigenlijk wist ik wel van het bestaan af, maar ik had het nog nooit meegemaakt. Hoewel ik wel eens gelezen heb dat hele groepen mensen er (dagelijks!) gebruik van maken en zelfs elkaar hier hebben leren kennen, is het in principe natuurlijk dàt wat het is: lokkage!
Ik had er dan ook niet aan gedacht en stapte nietsvermoedend van mijn fietsje (lees: auto) en dacht nog op de parkeerplaats nog "lekker rustig". Normaal probeer ik langs de kassa's direct bij de stellingafdeling te komen, want ik heb er geen zin in om de hele Ikea door te lopen, maar vandaag zo vroeg zat de tussendeur dicht, dus de trap maar op. KEIdruk was het boven. Allemaal mensen, van divers pluimage, voor het €1 ontbijt (vanaf medio december 9.00-11.00u, nu nog tot 11.30u). Nou ben ik niet iemand om een lege maag te negeren, dus sloot ik braaf aan in de rij achter een hele troep scholieren (VMBO t.o. Ikea) om een croissant, een mini pistoletje, een (hard)gekookt ei, een botertje en een jammetje én een plakje kaas op mijn dienblad te positioneren. De kassamevrouw (die natuurlijk zelf óók met haar neus in de boter valt met zulk leuk kassawerk: "één euro alstublieft", "één euro alstublieft") vroeg inderdaad één euro.

Eindoordeel: handig ochtendritueel voor de laat opgestane mens op een vrije dag, met krakendvers smakelijk croissantje en evenzogoed eetbare kaas. De boter is écht, de jam is het niet. Tip: koop in de foodshop een potje Ikea kruisbessenjam (€1,50) als je dan toch nood hebt aan zoet beleg. Diverse additionele aankopen zijn bij het ontbijt mogelijk (chocoladebroodje, ham, etc) en gaan vanaf €0,15 erbij op het dienblad, maar van fruit heeft de Ikea nog nóóit gehoord... Ware topattractie is de zelftap voor koffie en thee, die trouwens géén belemmering vormt voor het gewenste 'tweede kopje'. En zowaar keuze uit zwarte thee, groene thee en rooibos. Dus vrije dag? Ontbijtje Ikea (meteen goed voor de 10.000 stappen) maar wél zelf mandarijntjes meenemen en daarna snèl de winkel weer uit.

3 opmerkingen:

  1. 1 euro is voor de geef voor zo'n ontbijtje, maar was het ook eetbaar?
    En je bent toch maar in een internetcafé gaan zitten?

    Groeten Rietje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb stormen en andersmans computer moeten trotseren, omdat mijn tikvingers jeukten... Er valt ook zovéél te ontdekken (en dus te schrijven) op culinair gebied!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb er met eentje op en de kwaliteit valt mij niet tegen! Het chroissantje is krokant en zelfs het eitje was nog warm. Wel is het broodje klein, maar je kan ook gewoon 2 x een ontbijtje pakken. Kan je zelfs 4 x koffie en of thee pakken! Of lekkere cappotino! Mmmmm. Tieske, ikea eindhoven

    BeantwoordenVerwijderen