Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 oktober 2007

Garbanzocake, oftewel: hoe je van kikkererwten glutenvrij gebak maakt

Gedroogde kikkererwten zijn goedkoop en, zoals alle gedroogde bonen, láng houdbaar. Ze worden werkzaam door ze dik een half uur te koken in ruim water en zijn dan te verwerken tot humus, falafel; of gewoon uit het vuistje te eten als gezonde borrelnoot. En met dit opvallende recept kun je schijnbaar zelfs een cake bakken van kikkererwten. Ik vind het altijd spannend als een ogenschijnlijk hartig ingrediënt (ui, rode biet, gorgonzola, knoflook, wortel) verwerkt wordt in een zoet gerecht, maar deze combinatie kende ik nog niet.

Dus eerst maar eens kikkererwten koken en 275g van de gare exemplaren pureren. Eieren, bakpoeder, suiker (ik gebruik iets minder dan het aangegeven totaal van 275g), kaneelpoeder en rasp+sap van één sinaasappel erdoor mengen (ik heb nog wat sukade liggen, dus ook dat gaat er in blokjes gesneden bij) en bakken in een voorverwarmde oven. Het deeg rijst nog behoorlijk. Geurig! De verse cakejes smaken nog het meest naar zoete kikkererwtenspijs en zijn zeer smakelijk. Zou je er niet ook gewoon kikkererwtenmeel voor kunnen gebruiken?!

2 opmerkingen:

  1. Lekker, een goed recept voor mensen die glutenvrij moeten eten. Wel wat bewerkelijk omdat de erwten vooraf geweekt, gekookt en gepureerd moeten worden. Maar ik denk toch dat dit te prefereren is boven kikkererwten meel, omdat het met vers gepureerde erwten iets minder droog wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk,
    ik heb de suiker vervangen door basterd-, riet- en poedersuiker (poedersuiker & erwten leek me een goede combi) en het sinaasappelsap door jus-uit-een-fles.
    Ik hoef niet glutenvrij te eten, maar vond dit een prettige variatie op standaard-cake.

    BeantwoordenVerwijderen