Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

10 oktober 2007

Kroot"jes"

In Zeeuws-Vlaanderen worden rode bieten "krootjes" genoemd. Míj persoonlijk klinkt dit raar in de oren, maar ik wil eens gaan uitzoeken waar het vandaan komt (etymologisch).

(een dag later)
Ik heb me er speciaal helemaal voor ingeschreven op http://www.etymologie.nl (i.e. het officiële etymologische woordenboek in online versie); blijkt dat ze op internet maar van A t/m Ka gaan... "Krootje" staat er dus (nog) niet in. De site zou regelmatig geüpdated worden, maar onderaan de pagina staat 'voor het laatst bijgewerkt op 16 november 2005'. Nee, lekker!

(nog een dag later)
Van een collega kreeg ik rode bieten uit eigen tuin. Zo groot als voetballen (ik heb de grootste gewogen en die woog een belachelijke 1,5kg)!! Inderdaad; zeeuwsvlaamse tuin. Dat verklaart dan in ieder geval de herkomst van de tweede lettergreep van het woord "krootje".

(5 november 2007)
In de boekhandel zag ik het "Zeeuws Etymologisch Woordenboek" liggen en daar zou het toch zeker in moeten staan?! Zou je zeggen. Nope. Geen kroot te vinden:

(24 november 2007)
Het schijnt een Brabants woord te zijn...

2 opmerkingen:

  1. Mijn oma leerde ons een versje dat zo ging en dat je snel achter elkaar moest herhalen om je (heel leuk oma) te verspreken : Achter grootmoeders hutje groeien de kroten op een klutje.
    Wij komen en ook mijn oma kwam uit Amsterdam en ik ken je helaas niet helpen aan de herkomst van de naam krootjes , maar vind dit wel leuk om je te laten weten.
    Groetjes Jos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het komt het het Rotterdams, en die hebben het gehaald van 'Carote', het Franse woord voor wortel.

    BeantwoordenVerwijderen