Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

01 oktober 2007

Frisse rijstsalade

Een druilerige rotdag is het vandaag; de ongewenste voorbode van lange donkere dagen en eindeloos nat worden in de regen. Zoals de meesten kruip ik bij dergelijk weer het liefst weg in mijn hol, met lekker eten en goed vermaak. Nou heb ik alleen geen écht lekker eten in huis; maar ik heb ABSOLUUT geen zin om me onnodig buiten te wagen, dus zal de voorraadkast de nodige voedingsstoffen moeten aanleveren. Gelukkig is een goede vinaigrette zo gemaakt en met enkele toevoegingen weet ik toch nog een heel aardig diner in elkaar te flansen:

Ingrediënten voor 2 personen:
200 g zilvervliesrijst
1 el witte wijnazijn
1 el mosterd (afgestreken)
1½ el olijfolie
2 tl honing
1 tl gemberpoeder
1 blikje maïs (150g) uitgelekt
2 tomaten, in blokjes
10 augurken (zoetzuur), in blokjes
2 el grofgehakte zilveruitjes
1 blikje ansjovisfilet op olie
50 g diepvrieserwtjes
3 el fijngesneden verse munt


Kook de rijst gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking (kook de laatste minuut de doperwten mee). Afgieten en uit laten lekken. Klop ondertussen met een garde de azijn, de mosterd, de olie, de honing en het gemberpoeder tot een vinaigrette. Breng deze op smaak met (versgemalen) peper. Schep de vinaigrette door de nog lauwe rijst en doperwten en laat afkoelen. Snijd de ansjovisfilets fijn en schep met de overige ingrediënten door de rijst. Hussel de koude rijstsalade door elkaar. Lekker met brood.

Vega? Geen ansjovis dan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten