Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

29 oktober 2007

Gevulde langós

Dus; toen ik vanmiddag van huis ging richting vrijwilligerswerk, had ik al een deeg te rijzen gezet. Zodat ik bij terugkomst helemaal klaar zou zijn om deze aardappelpureebroodjes te bakken. Het deeg was eenvoudig genoeg gemaakt, zéker omdat ik een restje aardappelpuree (van de andijviestamppot) in de diepvries had bewaard (en deze vanochtend in de koelkast had gelegd om te ontdooien).
Meng volgens bovenstaand recept 400g bloem, 3el poedersuiker, 1tl zout en 7g gist met 150g fijne aardappelpuree, 3el olijfolie en 2dl melk. Goed doorkneden en eventueel wat extra bloem bijschudden tot een soepel, niet plakkerig, samenhangend deeg ontstaat. Onder een met warm water bevochtigde schone theedoek op een warme plaats laten rijzen.

Langós [LAHN-gosh] is een Hongaarse broodspecialiteit op basis van aardappeldeeg. Láng is Hongaars voor vlam, omdat het brood traditioneel werd gebakken in een stenen oven.
Door veranderende woon- omstandigheden, wordt het brood tegenwoordig in een pan olie gebakken, in plaats van in een stenen oven. Behalve in Hongarije, is het brood als fastfood snack populair geworden in Roemenië, Servië, Tsjechië en Oostenrijk. Zo kun je langós bv. kopen op de Weense Prater.

Het gerezen deeg verdeel ik dus in acht porties, die ik stuk voor stuk uitrol op een licht met bloem bestoven aanrecht, tot min of meer ronde lappen. Hierop komt een mengsel van verse tijm, munt en biogeitenkaas. De lappen worden dichtgevouwen (er is geen water voor nodig om de uiteinden aan elkaar te krijgen) en nogmaals te rijzen weggezet onder een vochtige doek.

Maar, als het een broodje betreft, waarom dan moeilijk doen en de deegbollen per stuk in een pan bakken. Waarom niet gewoon de oven aan op 175 graden Celsius en het deeg daarin garen?! Dus ik heb uiteindelijk twee versies: gebakken in een koekenpan (op het bordje) en gebakken in de oven (naast het bordje). Ze zijn, door mijn urenlange afwezigheid, een beetje aan de gisterige kant geworden, maar dat maakt de broodjes ook zeer luchtig. Lekkere gesmolten kruidige kaasvulling. Smakelijke hartige hap, die voor herhaling vatbaar is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten