Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

03 maart 2008

Groentechutney of vruchtenjam?!

Scroll down for the English version of this text.

Dus ik kocht zondag (op de markt) drie volle bakken lichtelijk overrijpe cherry pomodori. Dat is 3x500 gram kleine pruimtomaat- jes, die nodig gebruikt moeten worden. Wat zal ik eens gaan maken met al die tomaten? Ketchup? Tomatensoep? Chutney? Ik besluit een al lang op de plank liggend recept voor tomatenjam naar boven te halen (uit het kookboek van de serie "Het kleine huis"), al is het alleen maar omdat de tomaten er zijn (ik heb 1kg nodig) en het zo'n 'straight forward' recept is: tomaten met suiker en citroenzest inkoken tot dikke brij, citroensap en gemberpoeder toevoegen en nogmaals inkoken tot jam. Niet eens gedoe met pectine, ofzo:

Nou heb ik met mijn vriend al wel vaker discussies gehad of een tomaat nou een fruit of een groente is. Ik geloof dat de meningen hierover door de eeuwen heen nogal uiteenlopen, maar feit ís dat de inname van tomaten sowieso goed is in de preventie van prostaatkanker (om maar eens iets te noemen) en ik vind tomaten lekker, dus soit.
Grote pan dus. Meer dan 1 kilo tomaatjes erin met véél minder suiker dan voorgeschreven (namelijk 400 gram). Ik gebruik alle restjes zoetstof die ik in de voorraadkast kan vinden: grove brokken bruine kandijsuiker, 'brun farin strö' uit Denemarken en gewone kristalsuiker (uit principe ben ik overgestapt op ongeraffineerde rietsuiker en ik wil mijn sporen wissen). Dat idee van geraspte citroenschil in de jam staat me aan en ik voeg daar dus nog limoenzest en de zest van een mineola aan toe. Verder gebruik ik naar eigen inzicht een beetje gembersiroop en wat meer dan een beetje tomatenazijn (van de Makro).
Ik wil niet dat mijn tomaatjes in de pan aanbranden en denk dat een bodempje water precies de truc is om dit tegen te gaan, waardoor het zéker twee uur duurt vooraleer ik een 'dikke brij' ingekookt heb, want uit de tomaten lekt ook nog véél vocht. Overigens zeg ik met volle overtuiging "toedeledokie" tegen het voorgeschreven verwijderen van tomatenvel. Ja, dààg, met cherrytomaten zeker. Ik haal er op het eind gewoon lekker de staafmixer doorheen; dat werkt ook (al zeg ik het zelf).
Vreemd genoeg merk ik dat ik dat gevoel heb, dat je van iets niet 'durft' te proeven en ik moet me er echt toe zetten om een volle hap te nemen van het brood waar ik de verse jam enthousiast op heb gesmeerd. Daarna ben ik overtuigd. Ja, het is zoete jam, zonder twijfel, maar er is ook een duidelijke zure toon aanwezig en ik vind die gember echt perféct combineren met de tomaat. Mmm. En ik weet ook al precies wat ik later met deze, enigszins vreemde, jam ga doen...

Tomato preserves made as described in "The little house on the prairie, Cook Book". Except I used more tomatoes (1,2kg), less sugar (400g), more gingerpowder (2tablespoons) and the zest of an orange ánd a lemon.
Oddly, at first I am a little bit spooked by the idea of eating a vegetable based preserve, but after one bite I am overthrown by the sweet, bit tangy and mildly sour taste. And I know EXACTLY whát I'm going to do with this strange spread...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten